Teksty wystąpień konferencyjnych z roku 2025
Fotoprezentacja XXXI KDE Kraków 2025
SESJA PLENARNA I
Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku
|
Autor/Autorzy |
Tytuł tekstu |
Plik pdf |
| Maria Krystyna Szmigel, Bolesław Niemierko | Przedmowa | |
|
SESJA PLENARNA I. Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku |
||
|
Bolesław Niemierko |
Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Hierarchie i typy uczenia się | |
|
Janina Stojak |
Zobaczyć więcej - diagnoza jako przestrzeń dialogu i współpracy otwierających na rozwój | |
| Łukasz Cieślik | O wyzwaniach i zadaniach współczesnej szkoły | |
| Krzysztof Wereszczyński | „Ucz się lub giń” – egzystencjalny wymiar uczenia się człowieka w praktycznej i teoretycznej perspektywie czasów współczesnych | |
| Stanisław Plebański, Katarzyna Rzepczak-Generowicz, Katarzyna Kozieł, | Pięć tysięcy tygodni uczącego się Mózgu | |
| Wojciech Małecki | Zanim obliczysz oszacuj. Znaczenie umiejętności szacowania w rozwijaniu kompetencji XXI wieku | |
| Jerzy Paczkowski | Zmiana pokoleniowa a kompetencje przyszłości – oczekiwania, potrzeby | |
| SESJA PLENARNA II. Ocenianie uczenia się | ||
| Jacek Stańdo | Ocena pod kontrolą algorytmów? Rola nauczyciela w świecie edukacji wspieranej przez AI | |
| Grażyna Szyling, Maria Groenwald | O potrzebie przywrócenia namysłu nad trafnością diagnozowania edukacyjnego. Bliżej oceniania w klasie szkolnej | |
| Katarzyna Syrek | Dylematy uczenia, nauczania i oceniania w obliczu zmienności rozporządzeń | |
| Edyta Wąsik | Nie tylko stopnie – jak naprawdę zobaczyć, że uczeń się uczy? Gromadzenie i analiza dowodów uczenia się w pracy nauczyciela | |
| Malwina Gros | Oceny przedmiotowe a ocena indywidualnego postępu. Jak mierzyć sukces ucznia w zróżnicowanym systemie edukacyjnym? | |
| Łukasz Faliszek, Szymon Grabowski | Wielowymiarowość oceniania szkolnego. Jak formułowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia pomaga w ewaluacji jego osiągnięć edukacyjnych? | |
| Joanna Peter | Edukacja rozproszona, kompetencje skupione: mikropoświadczenia i nowa logika uczenia się | |
| SESJA PLENARNA III. Uczenie się dzieci i młodzieży | ||
| Łukasz Tomczyk | Między memem a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli | |
| Maria Krogulec-Sobowiec | Moc fabuły baśni dydaktycznej w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym | |
| Anna Kreft | Rozwój kompetencji metapoznawczych u uczniów klas młodszych ze szkoły podstawowej – perspektywa diagnostyczna | |
| Aleksandra Jasińska-Maciążek, Sylwia Opozda-Suder, Paweł Grygiel,Maja Gajda, Roman Dolata | Rozwój i walidacja Kwestionariusza Stresu w Środowisku Szkolnym (SESQ): pomiar stresu związanego z nauką, nauczycielami i rówieśnikami u uczniów szkół podstawowych | |
| Aleksander Ławiński | Kształtowanie rezyliencji uczestników międzynarodowego, szkolnego projektu edukacyjnego „Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią” | |
| SESJA PLENARNA IV. Uczenie się dorosłych | ||
| Marta Petelewicz, Katarzyna Piotrowska | Lubi, docenia i czuje, że potrafi – kto najczęściej, a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości? | |
| Michał Sitek, Artur Pokropek, Paweł Penszko | Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym – badanie PIAAC 2023 | |
| Henryk Szaleniec | Uczenie się seniorów w Krakowie - szanse i bariery | |
| Beata Papuda- Dolińska, Katarzyna Wiejak | Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego - systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych | |
| Maria Foryś | Kompetencje literackie i klimat bezpieczeństwa psychospołecznego jako zasoby przeciwdziajace wypaleniu zawodowemu kadry kierowniczej | |
| Joanna Ziewiec | Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej | |
| Alina Król |
Life Long Learning z perspektywy krakowskiego seniora |
|
|
SESJA PLENARNA V. Dwa oblicza nowych technologii |
||
| Jolanta Pisarek | Blaski i cienie wdrażania innowacji technologicznych do szkół | |
| Jerzy Matwijko | W kierunku egzaminów ogólnokształcących on-line | |
| Franciszek Wyrwa, Michał Wyrwa | Czytelnictwo dla przyjemności w dobie dzieciństwa opartego na telefonie: wyzwania i szanse | |
| Marcin Trepczyński | Predyspozycje czy zawód – jak wspierać wybory edukacyjne i zawodowe uczniów z wykorzystaniem AI. Doświadczenia projektu ZRK | |
| Bolesław Niemierko | Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Personalizacja kształcenia | |
|
SEKCJA I. Uczenie się dla rozwoju ucznia w kontekście przygotowania do egzaminów |
||
| Henryk Palkij | Egzamin maturalny z historii po przemianie ustrojowej 1989 r. z perspektywy uczestniczącego w zachodzących zmianach | |
| Maria Michlowicz | O wybranych strategiach . Doświadczenie, umiejętności | |
| Teresa Bulska-Leśniak | Jedno zadanie – wiele wniosków | |
| Monika Osika | Plakat na egzaminie maturalnym? O interpretacji tekstów ikonicznych na egzaminie maturalnym z języka polskiego | |
| Bartosz Kondratek | Wyzwania w projektowaniu adaptatywnego testu z języka polskiego jako obcego | |
| SEKCJA II. Edukacja matematyczno-przyrodnicza jako proces angażujący ucznia, nauczyciela, studenta – od teorii do praktyki | ||
| Maria Krystyna Szmigel, Mieczysław Sowa | Geografia na egzaminie maturalnym w latach 2005–2024 | |
| Małgorzata Krzeczkowska | Od teorii do praktyki – znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych | |
| Paweł Grygiel, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Kinga Karteczka-Świętek, Marek Muszyński, Anna Hawrot | Zeszyt online jako narzędzie wspierające naukę matematyki: założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej | |
| Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk |
Nowe perspektywy nauczania problemowego matematyki
|
|
| Karolina Mroczyńska | Potrzeby w zakresie edukacji matematycznej współczesnego studenta na podstawie badań własnych | |
|
SEKCJA III. Nauczanie i uczenie się w szkole podstawowej – wyzwania selekcyjne, |
||
| Marek Gumowski | Zmiany demograficzne jako determinanta funkcjonowania szkół podstawowych w województwie pomorskim w latach 2030–2040 | |
| Sylwia Opozda-Suder, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Paweł Grygiel, Roman Dolata | Rewizja i rozszerzenie polskiej wersji Kwestionariusza Szkolnego Dobrostanu Ucznia (SSWQ-PL-R): właściwości psychometryczne na podstawie dwóch badań z udziałem uczniów szkół podstawowych | |
| Ludmiła Nowacka | Edukacja poprzez kulturę w działalności Raciborskiego Centrum Kultury | |
| Nadia Lutsan | Innovative strategies to support Ukrainian refugees in the new school environment of Poland (Innowacyjne strategie wsparcia ukraińskich uchodźców w nowym środowisku szkolnym w Polsce) | |
| Maria Krogulec-Sobowiec | Kwalifikacja wolnorynkowa „Kształtowanie u dzieci i młodzieży kompetencji przyszłości z wykorzystaniem gier dydaktycznych” jako propozycja dla nauczycieli w ramach uczenia się przez całe życie | |
| SEKCJA IV. Monitorowanie karier absolwentów w kontekście egzaminów zewnętrznych | ||
| Roman Dolata, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Barbara Murawska | Lokalizacja szkoły podstawowej a dostęp uczniów do prestiżowych liceów: analiza przestrzennych mechanizmów selekcji | |
| Tomasz Żółtak | Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych – naprzeciw potrzebom regionów i edukacji włączającej | |
| Grzegorz Humenny | Monitoring karier absolwentów szkół ponadpodstawowych jako źródło informacji dla kolejnych grup odbiorców: uczniów kończących szkołę podstawową i ich rodziców oraz doradców zawodowych | |
| Agnieszka Szymocha, Krzysztof Rębilas | Węzeł edukacyjny: Szkoła – Uniwersytet. Nauki przyrodnicze – fizyka | |
| Horacy Dębowski | Między rzetelnością a trafnością: ponad dwie dekady rozwoju zewnętrznych egzaminów zawodowych w Polsce | |
| Warsztaty | ||
| Krzysztof Wereszczyński | Istota uczenia się. Czego i dlaczego musimy się uczyć przez całe życie | |
| Katarzyna Cieciura | Ocenianie, które dodaje skrzydeł - jak wspierać ucznia zamiast go oceniać | |
| Wojciech Wątor | Sztuczna inteligencja w edukacji | |
| Katarzyna Cieciura | Klucz do sukcesu- rola wymagań edukacyjnych w skutecznym uczeniu się | |
| Wojciech Małecki | Uczymy się myśleć krytyczna i szacować - tworzymy i rozwiązujemy zadania Fermiego | |
| Panele dyskusyjne | ||
| Wojciech Małecki | Za i przeciw wdrożeniu idei (STEAM) w polskich szkołach | |
| Małgorzata Wilczyńska Grześ, Czesław Kruczek, Gabriela Olszowska | Uczenie się od innych. Jak realizuję ideę uczenia się przez całe życie | |
