Publikacje konferencyjne

Publikacja konferencyjna 2025

Publikacja konferencyjna 2025

 

Spis treści wystąpień konferencyjnych

 

 SESJA PLENARNA I

Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku

  • Janina Stojak, Zobaczyć więcej – diagnoza jako przestrzeń dialogu i współpracy otwierających na rozwój
  • Łukasz Cieślik, O wyzwaniach i zadaniach współczesnej szkoły (39-54)pdf.
  • Krzysztof Wereszczyński, „Ucz się lub giń” – egzystencjalny wymiar uczenia się człowieka w praktycznej i teoretycznej perspektywie czasów współczesnych
  • Stanisław Plebański, Katarzyna Rzepczak-Generowicz, Katarzyna Kozieł, Pięć tysięcy tygodni uczącego się Mózgu
  • Wojciech Małecki, Zanim obliczysz oszacuj. Znaczenie umiejętności szacowania w rozwijaniu kompetencji XXI wieku
  • Jerzy Paczkowski, Zmiana pokoleniowa a kompetencje przyszłości – oczekiwania, potrzeby
  • SESJA PLENARNA II
    Ocenianie uczenia się

    • Jacek Stańdo, Ocena pod kontrolą algorytmów? Rola nauczyciela w świecie edukacji wspieranej przez AI
    • Grażyna Szyling, Maria Groenwald, O potrzebie przywrócenia namysłu nad trafnością diagnozowania edukacyjnego. Bliżej oceniania w klasie szkolnej
    • Katarzyna Syrek, Dylematy uczenia, nauczania i oceniania w obliczu zmienności rozporządzeń
    • Edyta Wąsik, Nie tylko stopnie – jak naprawdę zobaczyć, że uczeń się uczy? Gromadzenie i analiza dowodów uczenia się w pracy nauczyciela
    • Malwina Gros, Oceny przedmiotowe a ocena indywidualnego postępu. Jak mierzyć sukces ucznia w zróżnicowanym systemie edukacyjnym?
    • Łukasz Faliszek, Szymon Grabowski, Wielowymiarowość oceniania szkolnego. Jak formułowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia pomaga w ewaluacji jego osiągnięć edukacyjnych?
    • Joanna Peter, Edukacja rozproszona, kompetencje skupione: mikropoświadczenia i nowa logika uczenia się

    SESJA PLENARNA III
    Uczenie się dzieci i młodzieży

    • Łukasz Tomczyk, Między memem a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli
    • Maria Krogulec-Sobowiec, Moc fabuły baśni dydaktycznej w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
    • Kinga Kusiak-Witek, Poczucie skuteczności edukacyjnej w percepcji nauczycieli przedszkola w perspektywie postedukacyjnej
    • Anna Kreft, Rozwój kompetencji metapoznawczych u uczniów klas młodszych ze szkoły podstawowej – perspektywa diagnostyczna
    • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Sylwia Opozda-Suder, Paweł Grygiel,Maja Gajda, Roman Dolata, Rozwój i walidacja Kwestionariusza Stresu w Środowisku Szkolnym (SESQ): pomiar stresu związanego z nauką, nauczycielami i rówieśnikami u uczniów szkół podstawowych
    • Aleksander Ławiński, Kształtowanie rezyliencji uczestników międzynarodowego, szkolnego projektu edukacyjnego „Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią”

    SESJA PLENARNA IV
    Uczenie się dorosłych

    • Marta Petelewicz, Katarzyna Piotrowska, Lubi, docenia i czuje, że potrafi – kto najczęściej, a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości?
    • Michał Sitek, Artur Pokropek, IFiS PAN, Paweł Penszko, Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym – badanie PIAAC 2023
    • Henryk Szaleniec, Uczenie się seniorów w Krakowie – szanse i bariery
    • Beata Papuda-Dolińska, Katarzyna Wiejak, Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego – przykład systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych)
    • Maria Foryś, Kompetencje liderskie i klimat bezpieczeństwa psychospołecznego jako zasoby przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu kadry kierowniczej
    • Joanna Ziewiec, Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej
    • Alina Król, Life Long Learning z perspektywy krakowskiego seniora

    SESJA PLENARNA V
    Dwa oblicza nowych technologii

    • Jolanta Pisarek, Blaski i cienie wdrażania innowacji technologicznych do szkół
    • Jerzy Matwijko, W kierunku egzaminów ogólnokształcących on-line
    • Franciszek Wyrwa, Michał Wyrwa, Czytelnictwo dla przyjemności w dobie dzieciństwa opartego na telefonie: wyzwania i szanse
    • Marcin Trepczyński, Predyspozycje czy zawód – jak wspierać wybory edukacyjne i zawodowe uczniów z wykorzystaniem AI. Doświadczenia projektu ZRK
    • Bolesław Niemierko, Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Personalizacja kształcenia

    SEKCJA I
    Uczenie się dla rozwoju ucznia w kontekście przygotowania do egzaminów zewnętrznych – przedmioty humanistyczne

    • Henryk Palkij, Egzamin maturalny z historii po przemianie ustrojowej 1989 r. z perspektywy uczestniczącego w zachodzących zmianach
    • Maria Michlowicz, O wybranych strategiach . Doświadczenie, umiejętności
    • Teresa Bulska-Leśniak, Jedno zadanie – wiele wniosków
    • Monika Osika, Plakat na egzaminie maturalnym? O interpretacji tekstów ikonicznych na egzaminie maturalnym z języka polskiego
    • Bartosz Kondratek, Wyzwania w projektowaniu adaptatywnego testu z języka polskiego jako obcego

    SEKCJA II
    Edukacja matematyczno-przyrodnicza jako proces angażujący
    ucznia, nauczyciela, studenta – od teorii do praktyki

    • Maria Krystyna Szmigel, Mieczysław Sowa, Geografia na egzaminie maturalnym w latach 2005–2024
    • Małgorzata Krzeczkowska, Od teorii do praktyki – znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych
    • Paweł Grygiel, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Kinga Karteczka-Świętek, Marek Muszyński, Anna Hawrot, Zeszyt online jako narzędzie wspierające naukę matematyki: założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej
    • Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk, Nowe perspektywy nauczania problemowego matematyki
    • Karolina Mroczyńska, Potrzeby w zakresie edukacji matematycznej współczesnego studenta na podstawie badań własnych

    SEKCJA III
    Nauczanie i uczenie się w szkole podstawowej –
    wyzwania selekcyjne, demograficzne, innowacje i kompetencje przyszłości

    • Marek Gumowski, Zmiany demograficzne jako determinanta funkcjonowania szkół podstawowych w województwie pomorskim w latach 2030–2040
    • Sylwia Opozda-Suder, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Paweł Grygiel, Roman Dolata, Rewizja i rozszerzenie polskiej wersji Kwestionariusza Szkolnego Dobrostanu Ucznia (SSWQ-PL-R): właściwości psychometryczne na podstawie dwóch badań z udziałem uczniów szkół podstawowych
    • Ludmiła Nowacka, Edukacja poprzez kulturę w działalności Raciborskiego Centrum Kultury
    • Nadia Lutsan, Innovative strategies to support Ukrainian refugees in the new school environment of Poland (Innowacyjne strategie wsparcia ukraińskich uchodźców w nowym środowisku szkolnym w Polsce)
    • Maria Krogulec-Sobowiec, Kwalifikacja wolnorynkowa „Kształtowanie u dzieci i młodzieży kompetencji przyszłości z wykorzystaniem gier dydaktycznych” jako propozycja dla nauczycieli w ramach uczenia się przez całe życie

    SEKCJA IV
    Monitorowanie karier absolwentów w kontekście egzaminów zewnętrznych

    Bolesław Niemierko, Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Hierarchie i typy uczenia się
    • Roman Dolata, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Barbara Murawska, Lokalizacja szkoły podstawowej a dostęp uczniów do prestiżowych liceów: analiza przestrzennych mechanizmów selekcji
    • Tomasz Żółtak, Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych – naprzeciw potrzebom regionów i edukacji włączającej
    • Grzegorz Humenny, Monitoring karier absolwentów szkół ponadpodstawowych jako źródło informacji dla kolejnych grup odbiorców: uczniów kończących szkołę podstawową i ich rodziców oraz doradców zawodowych
    • Agnieszka Szymocha, Krzysztof Rębilas, prof. URK, Węzeł edukacyjny: Szkoła – Uniwersytet. Nauki przyrodnicze – fizyka
    • Horacy Dębowski, Między rzetelnością a trafnością: ponad dwie dekady rozwoju zewnętrznych egzaminów zawodowych w Polsce

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności