Publikacje konferencyjne

Publikacja konferencyjna 2025

Publikacja konferencyjna 2025

 

 

Teksty wystąpień konferencyjnych z roku 2025

Fotoprezentacja XXXI KDE Kraków 2025

 

 SESJA PLENARNA I

Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku

Autor/Autorzy

Tytuł tekstu

Plik pdf
Maria Krystyna Szmigel, Bolesław Niemierko  Przedmowa  11-18 

SESJA PLENARNA I. Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku

Bolesław Niemierko

Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Hierarchie i typy uczenia się 21-27 

Janina Stojak

 Zobaczyć więcej - diagnoza jako przestrzeń dialogu i współpracy otwierających na rozwój 29-38 
Łukasz Cieślik  O wyzwaniach i zadaniach współczesnej szkoły 39-54  
 Krzysztof Wereszczyński  „Ucz się lub giń” – egzystencjalny wymiar uczenia się człowieka w praktycznej i teoretycznej perspektywie czasów współczesnych 55-67 
Stanisław Plebański, Katarzyna Rzepczak-Generowicz, Katarzyna Kozieł,  Pięć tysięcy tygodni uczącego się Mózgu   68-81
Wojciech Małecki Zanim obliczysz oszacuj. Znaczenie umiejętności szacowania w rozwijaniu kompetencji XXI wieku 82-98 
Jerzy Paczkowski Zmiana pokoleniowa a kompetencje przyszłości – oczekiwania, potrzeby

 99-119

 SESJA PLENARNA II.  Ocenianie uczenia się
 Jacek Stańdo  Ocena pod kontrolą algorytmów? Rola nauczyciela w świecie edukacji wspieranej przez AI   123-131 
Grażyna Szyling, Maria Groenwald  O potrzebie przywrócenia namysłu nad trafnością diagnozowania edukacyjnego. Bliżej oceniania w klasie szkolnej   132-141
Katarzyna Syrek  Dylematy uczenia, nauczania i oceniania w obliczu zmienności rozporządzeń 142-153 
Edyta Wąsik Nie tylko stopnie – jak naprawdę zobaczyć, że uczeń się uczy? Gromadzenie i analiza dowodów uczenia się w pracy nauczyciela 154-160 
Malwina Gros Oceny przedmiotowe a ocena indywidualnego postępu. Jak mierzyć sukces ucznia w zróżnicowanym systemie edukacyjnym? 161-174 
Łukasz Faliszek, Szymon Grabowski  Wielowymiarowość oceniania szkolnego. Jak formułowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia pomaga w ewaluacji jego osiągnięć edukacyjnych? 175-185 
Joanna Peter Edukacja rozproszona, kompetencje skupione: mikropoświadczenia i nowa logika uczenia się 186-193 
SESJA PLENARNA III. Uczenie się dzieci i młodzieży 
Łukasz Tomczyk Między memem a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli 197-197
Maria Krogulec-Sobowiec Moc fabuły baśni dydaktycznej w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 198-215 
Anna Kreft Rozwój kompetencji metapoznawczych u uczniów klas młodszych ze szkoły podstawowej – perspektywa diagnostyczna 494-504 
Aleksandra Jasińska-Maciążek, Sylwia Opozda-Suder, Paweł Grygiel,Maja Gajda, Roman Dolata Rozwój i walidacja Kwestionariusza Stresu w Środowisku Szkolnym (SESQ): pomiar stresu związanego z nauką, nauczycielami i rówieśnikami u uczniów szkół podstawowych 236-237
Aleksander Ławiński Kształtowanie rezyliencji uczestników międzynarodowego, szkolnego projektu edukacyjnego „Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią”   238-250 
SESJA PLENARNA IV. Uczenie się dorosłych  
Marta Petelewicz, Katarzyna Piotrowska Lubi, docenia i czuje, że potrafi – kto najczęściej, a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości?   253-255
Michał Sitek, Artur Pokropek, Paweł Penszko Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym – badanie PIAAC 2023 256-266
Henryk Szaleniec  Uczenie się seniorów w Krakowie - szanse i bariery 267-282 
Beata Papuda- Dolińska, Katarzyna Wiejak Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego - systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych     283-294
Maria Foryś Kompetencje literackie i klimat bezpieczeństwa psychospołecznego jako zasoby przeciwdziajace wypaleniu zawodowemu kadry kierowniczej  295-309 
Joanna Ziewiec Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej   310-311
Alina Król

Life Long Learning z perspektywy krakowskiego seniora

  312-324

SESJA PLENARNA V. Dwa oblicza nowych technologii  

 Jolanta Pisarek  Blaski i cienie wdrażania innowacji technologicznych do szkół    327-329
Jerzy Matwijko W kierunku egzaminów ogólnokształcących on-line   330-344
Franciszek Wyrwa, Michał Wyrwa Czytelnictwo dla przyjemności w dobie dzieciństwa opartego na telefonie: wyzwania i szanse   345-358
Marcin Trepczyński Predyspozycje czy zawód – jak wspierać wybory edukacyjne i zawodowe uczniów z wykorzystaniem AI. Doświadczenia projektu ZRK 359-370 
Bolesław Niemierko Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Personalizacja kształcenia 371-374 

SEKCJA I. Uczenie się dla rozwoju ucznia w kontekście przygotowania  do egzaminów
                 zewnętrznych – przedmioty humanistyczne
  

Henryk Palkij Egzamin maturalny z historii po przemianie ustrojowej 1989 r. z perspektywy uczestniczącego w zachodzących zmianach 375-385 
Maria Michlowicz O wybranych strategiach . Doświadczenie, umiejętności   386-396
Teresa Bulska-Leśniak Jedno zadanie – wiele wniosków 397-406 
Monika Osika Plakat na egzaminie maturalnym? O interpretacji tekstów ikonicznych na egzaminie maturalnym z języka polskiego   407-417
Bartosz Kondratek Wyzwania w projektowaniu adaptatywnego testu z języka polskiego jako obcego   418-430
 SEKCJA II.  Edukacja matematyczno-przyrodnicza jako proces angażujący ucznia,                                   nauczyciela, studenta – od teorii do praktyki  
 Maria Krystyna Szmigel, Mieczysław Sowa  Geografia na egzaminie maturalnym w latach 2005–2024 433-465 
Małgorzata Krzeczkowska Od teorii do praktyki – znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych   466-466
Paweł Grygiel, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Kinga Karteczka-Świętek, Marek Muszyński, Anna Hawrot Zeszyt online jako narzędzie wspierające naukę matematyki: założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej 467-467 
Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk

Nowe perspektywy nauczania problemowego matematyki

 

468-471 
Karolina Mroczyńska Potrzeby w zakresie edukacji matematycznej współczesnego studenta na podstawie badań własnych 572-589 

SEKCJA III. Nauczanie i uczenie się w szkole podstawowej – wyzwania selekcyjne, 
                    demograficzne, innowacje i kompetencje przyszłości
  

Marek Gumowski Zmiany demograficzne jako determinanta funkcjonowania szkół podstawowych w województwie pomorskim w latach 2030–2040 483-491
Sylwia Opozda-Suder, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Paweł Grygiel, Roman Dolata Rewizja i rozszerzenie polskiej wersji Kwestionariusza Szkolnego Dobrostanu Ucznia (SSWQ-PL-R): właściwości psychometryczne na podstawie dwóch badań z udziałem uczniów szkół podstawowych 492-493 
Ludmiła Nowacka Edukacja poprzez kulturę w działalności Raciborskiego Centrum Kultury   494-504
Nadia Lutsan Innovative strategies to support Ukrainian refugees in the new school environment of Poland (Innowacyjne strategie wsparcia ukraińskich uchodźców w nowym środowisku szkolnym w Polsce) 505-516 
Maria Krogulec-Sobowiec Kwalifikacja wolnorynkowa „Kształtowanie u dzieci i młodzieży kompetencji przyszłości z wykorzystaniem gier dydaktycznych” jako propozycja dla nauczycieli w ramach uczenia się przez całe życie   517-544
 SEKCJA IV.  Monitorowanie karier absolwentów w kontekście egzaminów zewnętrznych  
Roman Dolata, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Barbara Murawska Lokalizacja szkoły podstawowej a dostęp uczniów do prestiżowych liceów: analiza przestrzennych mechanizmów selekcji    547-561
 Tomasz Żółtak  Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych – naprzeciw potrzebom regionów i edukacji włączającej 562-571 
Grzegorz Humenny Monitoring karier absolwentów szkół ponadpodstawowych jako źródło informacji dla kolejnych grup odbiorców: uczniów kończących szkołę podstawową i ich rodziców oraz doradców zawodowych   572-589
Agnieszka Szymocha, Krzysztof Rębilas Węzeł edukacyjny: Szkoła – Uniwersytet. Nauki przyrodnicze – fizyka   581-589
Horacy Dębowski Między rzetelnością a trafnością: ponad dwie dekady rozwoju zewnętrznych egzaminów zawodowych w Polsce 590-590 
Warsztaty   
Krzysztof Wereszczyński Istota uczenia się. Czego i dlaczego musimy się uczyć przez całe życie   592-593
Katarzyna Cieciura  Ocenianie, które dodaje skrzydeł - jak wspierać ucznia zamiast go oceniać 592-593 
Wojciech Wątor Sztuczna inteligencja w edukacji 592-593 
Katarzyna Cieciura  Klucz do sukcesu- rola wymagań edukacyjnych w skutecznym uczeniu się   592-593
Wojciech Małecki  Uczymy się myśleć krytyczna i szacować - tworzymy i rozwiązujemy zadania Fermiego 592-593 
Panele dyskusyjne   
Wojciech Małecki  Za i przeciw wdrożeniu idei (STEAM) w polskich szkołach  594-594 
Małgorzata Wilczyńska Grześ, Czesław Kruczek, Gabriela Olszowska  Uczenie się od innych. Jak realizuję ideę uczenia się przez całe życie  594-594 

 

    •  

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności