Publikacja konferencyjna 2025
Spis treści wystąpień konferencyjnych
SESJA PLENARNA I
Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku
- Janina Stojak, Zobaczyć więcej – diagnoza jako przestrzeń dialogu i współpracy otwierających na rozwój
- Łukasz Cieślik, O wyzwaniach i zadaniach współczesnej szkoły (39-54)pdf.
- Krzysztof Wereszczyński, „Ucz się lub giń” – egzystencjalny wymiar uczenia się człowieka w praktycznej i teoretycznej perspektywie czasów współczesnych
- Stanisław Plebański, Katarzyna Rzepczak-Generowicz, Katarzyna Kozieł, Pięć tysięcy tygodni uczącego się Mózgu
- Wojciech Małecki, Zanim obliczysz oszacuj. Znaczenie umiejętności szacowania w rozwijaniu kompetencji XXI wieku
- Jerzy Paczkowski, Zmiana pokoleniowa a kompetencje przyszłości – oczekiwania, potrzeby
-
SESJA PLENARNA II
Ocenianie uczenia się- Jacek Stańdo, Ocena pod kontrolą algorytmów? Rola nauczyciela w świecie edukacji wspieranej przez AI
- Grażyna Szyling, Maria Groenwald, O potrzebie przywrócenia namysłu nad trafnością diagnozowania edukacyjnego. Bliżej oceniania w klasie szkolnej
- Katarzyna Syrek, Dylematy uczenia, nauczania i oceniania w obliczu zmienności rozporządzeń
- Edyta Wąsik, Nie tylko stopnie – jak naprawdę zobaczyć, że uczeń się uczy? Gromadzenie i analiza dowodów uczenia się w pracy nauczyciela
- Malwina Gros, Oceny przedmiotowe a ocena indywidualnego postępu. Jak mierzyć sukces ucznia w zróżnicowanym systemie edukacyjnym?
- Łukasz Faliszek, Szymon Grabowski, Wielowymiarowość oceniania szkolnego. Jak formułowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia pomaga w ewaluacji jego osiągnięć edukacyjnych?
- Joanna Peter, Edukacja rozproszona, kompetencje skupione: mikropoświadczenia i nowa logika uczenia się
SESJA PLENARNA III
Uczenie się dzieci i młodzieży- Łukasz Tomczyk, Między memem a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli
- Maria Krogulec-Sobowiec, Moc fabuły baśni dydaktycznej w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Kinga Kusiak-Witek, Poczucie skuteczności edukacyjnej w percepcji nauczycieli przedszkola w perspektywie postedukacyjnej
- Anna Kreft, Rozwój kompetencji metapoznawczych u uczniów klas młodszych ze szkoły podstawowej – perspektywa diagnostyczna
- Aleksandra Jasińska-Maciążek, Sylwia Opozda-Suder, Paweł Grygiel,Maja Gajda, Roman Dolata, Rozwój i walidacja Kwestionariusza Stresu w Środowisku Szkolnym (SESQ): pomiar stresu związanego z nauką, nauczycielami i rówieśnikami u uczniów szkół podstawowych
- Aleksander Ławiński, Kształtowanie rezyliencji uczestników międzynarodowego, szkolnego projektu edukacyjnego „Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią”
SESJA PLENARNA IV
Uczenie się dorosłych- Marta Petelewicz, Katarzyna Piotrowska, Lubi, docenia i czuje, że potrafi – kto najczęściej, a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości?
- Michał Sitek, Artur Pokropek, IFiS PAN, Paweł Penszko, Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym – badanie PIAAC 2023
- Henryk Szaleniec, Uczenie się seniorów w Krakowie – szanse i bariery
- Beata Papuda-Dolińska, Katarzyna Wiejak, Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego – przykład systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych)
- Maria Foryś, Kompetencje liderskie i klimat bezpieczeństwa psychospołecznego jako zasoby przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu kadry kierowniczej
- Joanna Ziewiec, Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej
- Alina Król, Life Long Learning z perspektywy krakowskiego seniora
SESJA PLENARNA V
Dwa oblicza nowych technologii- Jolanta Pisarek, Blaski i cienie wdrażania innowacji technologicznych do szkół
- Jerzy Matwijko, W kierunku egzaminów ogólnokształcących on-line
- Franciszek Wyrwa, Michał Wyrwa, Czytelnictwo dla przyjemności w dobie dzieciństwa opartego na telefonie: wyzwania i szanse
- Marcin Trepczyński, Predyspozycje czy zawód – jak wspierać wybory edukacyjne i zawodowe uczniów z wykorzystaniem AI. Doświadczenia projektu ZRK
- Bolesław Niemierko, Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Personalizacja kształcenia
SEKCJA I
Uczenie się dla rozwoju ucznia w kontekście przygotowania do egzaminów zewnętrznych – przedmioty humanistyczne- Henryk Palkij, Egzamin maturalny z historii po przemianie ustrojowej 1989 r. z perspektywy uczestniczącego w zachodzących zmianach
- Maria Michlowicz, O wybranych strategiach . Doświadczenie, umiejętności
- Teresa Bulska-Leśniak, Jedno zadanie – wiele wniosków
- Monika Osika, Plakat na egzaminie maturalnym? O interpretacji tekstów ikonicznych na egzaminie maturalnym z języka polskiego
- Bartosz Kondratek, Wyzwania w projektowaniu adaptatywnego testu z języka polskiego jako obcego
SEKCJA II
Edukacja matematyczno-przyrodnicza jako proces angażujący
ucznia, nauczyciela, studenta – od teorii do praktyki- Maria Krystyna Szmigel, Mieczysław Sowa, Geografia na egzaminie maturalnym w latach 2005–2024
- Małgorzata Krzeczkowska, Od teorii do praktyki – znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych
- Paweł Grygiel, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Kinga Karteczka-Świętek, Marek Muszyński, Anna Hawrot, Zeszyt online jako narzędzie wspierające naukę matematyki: założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej
- Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk, Nowe perspektywy nauczania problemowego matematyki
- Karolina Mroczyńska, Potrzeby w zakresie edukacji matematycznej współczesnego studenta na podstawie badań własnych
SEKCJA III
Nauczanie i uczenie się w szkole podstawowej –
wyzwania selekcyjne, demograficzne, innowacje i kompetencje przyszłości- Marek Gumowski, Zmiany demograficzne jako determinanta funkcjonowania szkół podstawowych w województwie pomorskim w latach 2030–2040
- Sylwia Opozda-Suder, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Paweł Grygiel, Roman Dolata, Rewizja i rozszerzenie polskiej wersji Kwestionariusza Szkolnego Dobrostanu Ucznia (SSWQ-PL-R): właściwości psychometryczne na podstawie dwóch badań z udziałem uczniów szkół podstawowych
- Ludmiła Nowacka, Edukacja poprzez kulturę w działalności Raciborskiego Centrum Kultury
- Nadia Lutsan, Innovative strategies to support Ukrainian refugees in the new school environment of Poland (Innowacyjne strategie wsparcia ukraińskich uchodźców w nowym środowisku szkolnym w Polsce)
- Maria Krogulec-Sobowiec, Kwalifikacja wolnorynkowa „Kształtowanie u dzieci i młodzieży kompetencji przyszłości z wykorzystaniem gier dydaktycznych” jako propozycja dla nauczycieli w ramach uczenia się przez całe życie
SEKCJA IV
Bolesław Niemierko, Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Hierarchie i typy uczenia się
Monitorowanie karier absolwentów w kontekście egzaminów zewnętrznych- Roman Dolata, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Barbara Murawska, Lokalizacja szkoły podstawowej a dostęp uczniów do prestiżowych liceów: analiza przestrzennych mechanizmów selekcji
- Tomasz Żółtak, Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych – naprzeciw potrzebom regionów i edukacji włączającej
- Grzegorz Humenny, Monitoring karier absolwentów szkół ponadpodstawowych jako źródło informacji dla kolejnych grup odbiorców: uczniów kończących szkołę podstawową i ich rodziców oraz doradców zawodowych
- Agnieszka Szymocha, Krzysztof Rębilas, prof. URK, Węzeł edukacyjny: Szkoła – Uniwersytet. Nauki przyrodnicze – fizyka
- Horacy Dębowski, Między rzetelnością a trafnością: ponad dwie dekady rozwoju zewnętrznych egzaminów zawodowych w Polsce
