XII KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - O WYŻSZĄ JAKOŚĆ EGZAMINÓW SZKOLNYCH
LUBLIN 2006
NOWE POLA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
- Andrzej Maryniarczyk - O etosie polskiego nauczyciela
- Peter Krope - Podstawy etyczne pomiaru dydaktycznego
- Bolesław Niemierko - Oszustwo egzaminacyjne
- Zenon Uryga - Dylematy etyczne polonistycznej matury
- Klemens Stróżyński - Wykorzystanie diagnozy edukacyjnej
- Stanisław Jakubowicz, Stanisław Plebański, Kornelia Rybicka, Beata Udzik - Komplementarność wiedzy wyjaśniającej i interpretacyjnej w przygotowaniu uczniów do egzaminów maturalnych -
- Michał Daszkiewicz - O metodzie analizy złożoności tekstów i dystansie pomiędzy językiem egzaminu a językiem ucznia
- Anna Dubiecka, Henryk Szaleniec, Dorota Węziak - Efekt egzaminatora w egzaminach zewnętrznych
- Marcin Smolik - Każdy każdego własna miarą. Kilka uwag o kryteriach oceniania egzaminu ustnego z języka angielskiego na poziomie podstawowym
- Maria Krystyna Szmigel, Anna Rappe - Stałość wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej i opinie dyrektorów szkół o jego znaczeniu (na przykładzie gimnazjów powiatu krośnieńskiego i Krosna) -
- Ewa Stożek - Zadania „rozrywające” w testach na przykładzie sprawdzianu ze szkoły podstawowej
- Ewa Stożek, Henryk Dąbrowski - Zadania „rozrywające” w testach na przykładzie zadań maturalnych z matematyki
- Maria Sobczak, Zofia Starownik - Wartość diagnostyczna zadań sprawdzających w aspekcie umiejętności ponadprzedmiotowych
- Krzysztof Bednarek, Cezary Lempa - Egzaminator – osoba zaufania publicznego
ETYKA EGZAMINACYJNA
- Maria Groenwald - Uwagi do kodeksu etyki egzaminatora
- Henryk Szaleniec - Oszukiwanie na egzaminie istotnym źródłem majowej porażki
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Unieważnienia egzaminu – próba wyjścia na prostą
- Zofia Lisiecka - O polską kampanię na rzecz uczciwości edukacyjnej
- Małgorzata Lipska - Uczciwość edukacyjna w opinii przyszłych maturzystów
- Jolanta Czarnotta-Mączyńska - Niektóre prawne, organizacyjne i etyczne aspekty zapewnienia obiektywizmu egzaminowania zewnętrznego
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - (Po) Egzaminacyjne refleksje
- Anna Rappe - O etycznych aspektach nauczania informatyki w szkołach -
- Marcin Fankanowski - Etyka nauczycielska – notatki do diagnozy
- Iwona Gubańska - Spojrzenie polonisty na nową maturę i kwestię etyki szkolnej
- Alicja Skubacz, Jerzy Duda - Próba zbudowania szkolnego systemu wartości zapewniającego prawidłowy przebieg egzaminów
- Aleksandra Bartmańska - Wpływ egzaminów zewnętrznych na kształtowanie postaw moralnych uczniów, nauczycieli i egzaminatorów -
DIAGNOSTYKA EDUKACYJNA – OGÓLNE PROBLEMY
- Peter Krope, Marta Popko - Pomiar dydaktyczny: między standaryzacją a indywidualizacją
- Marta Choroszczyńska - Uczeń pod lupą oceniania kształtującego, czyli o współpracy ucznia z nauczycielem
- Władysław Mąsior - Gdzie kończy się pomiar, a zaczyna życie..., czyli o ocenie szkolnej jako ewaluacji dydaktycznej i decyzji administracyjnej
- Anna Kossobucka, Ryta Suska-Wróbel - Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć – szkolne przyczyny
- Aleksander Ławiński - Czy warto zajmować się ewaluacja programów wyrównywania szans edukacyjnych?
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Za parawanem procentów i średniej ważonej
- Irena Nyckowska - Samoocena ucznia w uczeniu się języków obcych w klasie maturalnej -
- Teresa Sadoń-Osowiecka - Zdolność mimikry czy wiedza przedmiotowa. Zawartość oceny szkolnej na przykładzie geografii
- Teresa Wejner - Nowe spojrzenie na etiologię dysleksji w kontekście egzaminów zewnętrznych
DIAGNOSTYKA EDUKACYJNA – EGZAMINY
- Maria Krystyna Szmigel - Wyniki egzaminu maturalnego w liceach ogólnokształcących i profilowanych w świetle wyników egzaminu gimnazjalnego
- Elżbieta Jaworska, Bożena Makulska–Dąbkowska, Elżbieta Ostafczuk, Andrzej Wawrzyniak, Andrzej Werner - NieRówność szans edukacyjnych
- Teresa Bulska - Wstrzelić się w model czy rozwiązać zadanie?
- Anna Dubiecka - Skąd te garby? Czyli o tym, co może być powodem „nienormalności” rozkładu wyników sprawdzianu dla szóstoklasistów z kwietnia 2006 roku
- Krystyna Feith - Czy egzamin gimnazjalny jest dobrym prognostykiem sukcesu na maturze z fizyki i astronomii?
- Mariola Tracz - Poziom opanowania przez uczniów wybranych umiejętności geograficznych w świetle wyników egzaminu gimnazjalnego a programy nauczania i podręczniki z geografii
- Monika Stawicka - Kilka refleksji na temat części pisemnej szkolenia kandydatów na egzaminatorów egzaminu maturalnego z języka angielskiego -
- Waldemar Krawiec - Wykorzystanie platformy Moodle w diagnostyce edukacyjnej
- Roman Lorens - Teoria i praktyka wykorzystywania wyników egzaminu maturalnego w procesie podnoszenia jakości pracy szkoły ponadgimnazjalnej
- Czesław Jarosz - Egzaminowanie zewnętrzne uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim a możliwości spełniania standardów wymagań egzaminacyjnych wg deklaracji nauczycieli szkół specjalnych i ogólnodostępnych
- Jacek Stańdo - Wartość kwalifikacyjna
- Joanna Krzyżak - Modułowe programy kształcenia jako warunek przygotowania ucznia do zewnętrznych egzaminów zawodowych
DYSKUSJE WOKÓŁ MATURY
- Monika Stawicka - Matura 2006. Egzamin ustny z języka angielskiego
- Anna Ślósarz - O konieczności uzewnętrznienia ustnej matury z języka polskiego
- Henryk Palkij - Efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych – dydaktyka, pomoce dydaktyczne a selekcja na uczelnie wyższe
- Leszek Ciesielski - Wykorzystanie wyników maturalnego egzaminu zewnętrznego w praktyce
- Beata Kossakowska - Matura na falach społecznych nastrojów -
- Elżbieta Jaworska, Elżbieta Ostaficzuk - Raport moralnego niepokoju
- Marcin Smolik - Czy maturę naprawdę trzeba „zdać”? Głos w kwestii amnestii
- Czesław Ficner - Sen (a nawet dwa) nocy letniej
- Maria Krystyna Szmigel - Nadszedł moment, w którym potrzebna jest zmiana komunikowania wyników egzaminu maturalnego i sposobu jego ustalania
- Irena Leszczyna - Przed wojną to była matura