XVII KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - EWALUACJA W EDUKACJI. KONCEPCJE, METODY, PERSPEKTYWY
KRAKÓW 2011
I. ZNACZENIE EWALUACJI
- Leszek Korporowicz - Zmienne Losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją
- Henryk Mizerek - Tam, gdzie kończą się zaklęcia, a zaczyna ewaluacja
- Henryk Szaleniec - Wyniki egzaminu a ewaluacja zewnętrzna szkoły
II. ROZWÓJ UCZNIA
- Roman Dolata, Maciej Jakubowski, Artur Pokropek - Nowe spojrzenie na pozycję Polski w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów
- Bolesław Niemierko, Stanisław Walukiewicz - Jak mierzyć kapitał ludzki? Ewaluacyjne perspektywy operacjonalizacji pojęć ekonomicznych
III. BLISKO I DALEKO
- Josef Malach, Martin Malčík, Radek Krpec - Přidaná hodnota vzdělávání a odpovědnost učitelů a škol
- Josef Malach, Martin Malčík, Radek Krpec - Edukacyjna wartość dodana a odpowiedzialność nauczycieli i szkół
- Maria Krystyna Szmigel - Portal internetowy My School, źródłem informacji o jakości nauczania w australijskich szkołach
A. HORYZONTY EWALUACJI W EDUKACJI
- Klemens Stróżyński - Ewaluacja jako wykonywanie zadania
- Ewa Kędracka - Od CQAF przez EQARF po EQAVET. Ewaluacja w służbie zapewniania jakości w europejskim kształceniu zawodowym
- Alina Król - Ewaluacja zewnętrzna szkół w Niemczech na przykładzie landów Rheinland-Pfalz i Baden-Württemberg
- Daria Sikorska - Stosowanie ewaluacji w praktyce pedagogicznej na przykładzie nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów z powiatu chojnickiego
- Agnieszka Barbara Muzyk - Wykorzystanie wyników z egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego w ewaluacji
- Maciej Szałaj - Ewaluacji oświaty w perspektywie polskich wyzwań rozwojowych
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Wybrane aspekty ewaluacji w szkoleniu na odległość
- Anna Gocłowska - W jakim stopniu użyteczność ewaluacji zależy od ewaluatora? Dwa lata doświadczeń
- Marta Czeropska - Ewaluacja w edukacji – oczekiwania i poziom ich spełnienia
- Elżbieta Jasińska, Marek Jasiński, Anna Lerka - Ewaluacja innowacji pedagogicznych i projektów edukacyjnych na przykładzie „Monolitu geometryczno-zadaniowego”
- Ewa Stożek - Edukacyjna wartość dodana (EWD) jako wskaźnik ewaluacyjny w projektach edukacyjnych
B. EWALUACJA A KIEROWANIE SZKOŁĄ
- Roman Dorczak - Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?
- Izabela Suckiel - Ewaluacja wewnętrzna w szkole, czyli „róbcie, jak czujecie”
- Teresa Wejner - Co wynika z ewaluacji – kontekstualność a stratyfikacja społeczna
- Sylwia Jaskuła - Ewaluacja versus akredytacja – dwa światy w jednej przestrzeni
- Urszula Opłocka - Kulturowe wytwarzanie znaczeń – ocenianie bieżące między teorią a praktyką
- Hanna Marek - Wyniki egzaminów jako element ewaluacji pracy szkoły
- Joanna Kołodziejczyk - Ewaluacja zewnętrzna szkół i placówek edukacyjnych w oczach nauczycieli i dyrektorów
- Lilia Hrynewycz - Podstawowe zasady budowy systemu monitorowania jakości edukacji
- Elżbieta Ostaficzuk, Alina Komorowska - Ewaluacja opisowa osiągnięć uczniów szkół ponadgimnazjalnych z matematyki i z języka polskiego
- Karolina Kołodziej - Wyniki egzaminu gimnazjalnego w procesie ewaluacji szkoły
- Grzegorz Mazurkiewicz - Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Model i system wartości
- Artur Dzigański - O miejscu diagnozy edukacyjnej w nowym nadzorze pedagogicznym
C. DIAGNOSTYCZNE OBLICZA HUMANISTYKI
- Kornelia Rybicka - Interpretacja szklannych skrzydeł Adama Mickiewicza w szkolnej ewaluacji
- Elżbieta Modrzewska, Hanna Wylężek - Czy gimnazjaliści rzeczywiście coraz gorzej piszą? Obserwacje na podstawie analizy prac egzaminacyjnych i wyników egzaminu gimnazjalnego w latach 2009 i 2011
- Beata Udzik - Umiejętności nadawczo-odbiorcze gimnazjalistów w świetle ewaluacji formatywnej
- Mariola Gurgul - Skutki wprowadzenia określeń poziomów biegłości językowej od A1 do C2 z perspektywy lektora języka niemieckiego
- Teresa Bulska-Leśniak - Wyrównać. Utrwalić. Rozwinąć. O sukcesach i porażkach gimnazjalistów na podstawie diagnoz ODE z języka polskiego
- Urszula Opłocka - Ewaluacja pracy nauczyciela a ocenianie kształtujące
- Adam Brożek, Krzysztof Biedrzycki, Witold Bobiński, Joanna Dobkowska - Szkoła samodzielnego myślenia. Koncepcja badania umiejętności czytania ze zrozumieniem, interpretacji tekstu oraz tworzenia tekstu argumentacyjnego
- Teresa Bulska-Leśniak - Diagnozy dla Julki i Krzysia
- Jolanta Kamińska - Ewaluacja osiągnięć uczniów w zakresie skutecznej komunikacji ustnej na lekcji języka obcego w gimnazjum
- Henryk Palkij - Rozwój form egzaminowania z historii w perspektywie nowej szkoły średniej – ewaluacja po dziesięciu latach
- Barbara Andrzejewska, Barbara Freier-Pniok - Ewaluacja arkuszy maturalnych z wiedzy o społeczeństwie i historii w zewnętrznym systemie oceniania
D. POMIAR I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
- Przemysław Majkut - Potrzeba domknięcia poznawczego a przebieg i wynik egzaminu maturalnego
- Bartosz Kondratek - Zrównywanie wyników egzaminów zewnętrznych z wykorzystaniem modeli IRT
- Artur Pokropek - Matura z języka polskiego. Wybrane problemy psychometryczne
- Dorota Węziak-Białowolska - Skala motywacji testowej – analiza właściwości psychometrycznych
- Teresa Kutajczyk, Radosław Sterczyński - Wykorzystanie wyników egzaminacyjnych w ewaluacji kształcenia humanistycznego gimnazjalistów
- Karolina Kołodziej, Urszula Mazur, Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Matematyka w nowym egzaminie gimnazjalnym w kontekście minionych 10 lat doświadczeń
- Aneta Anna Wiktorzak - Edukacja a wartość kapitału ludzkiego
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Nowa formuła egzaminu gimnazjalnego, czyli wiele hałasu o tak niewiele – na przykładzie przedmiotów przyrodniczych
- Tomasz Żółtak - Znaczenie informacji o średnim wyniku uczniów na wejściu dla własności jednorocznych wskaźników EWD gimnazjów
- Artur Pokropek - Zrównywanie wyników egzaminów zewnętrznych w kontekście międzynarodowym
- Agnieszka Twardowska, Wojciech Grajkowski, Marcin Chrzanowski, Barbara Ostrowska, Krzysztof Spalik - Dlaczego warto zamykać zadania?
- Anna Gruntkowska, Jadwiga Kubat, Jerzy Matwijko - Analiza ilościowa i jakościowa rozwiązań zadań otwartych. Sprawdzian 2011
- Jolanta Sokołowska - Wyniki badań wybranych kompetencji kluczowych opracowanych przez Unię Europejską dla uczniów klas 1, 2, 3 i 4 szkół podstawowych