VIII KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - DWA RODZAJE OCENIANIA SZKOLNEGO. OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE I ZEWNĘTRZNE A JAKOŚĆ PRACY SZKOŁY
KATOWICE 2002
- Bolesław Niemierko, Jadwiga Brzdąk - Wprowadzenie
TEORIA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
- Bolesław Niemierko - Egzaminy pożądane i niechciane
- John MacBath, Michael Schratz, Denis Meuret, Lars Jakobsen (tłumaczenie i przedmowa Krzysztof Kruszewski) - Self evaluation in European schools. A story of change. London, New York 2000, Routledge Falmer, ss. 202.
- Piotr Maciej Skorupiński - Trafność interpretacji wyników egzaminu gimnazjalnego w rekrutacji kandydatów do publicznej szkoły ponadgimnazjalnej
- Klemens Stróżyński - Dwa rodzaje egzaminów a rozwój ucznia
- Barbara Ciżkowicz - Oceny szkolne a bezradność intelektualna
- Grażyna Szyling - Idź w świat i radź sobie, jak potrafisz. Drugi układ wymagań programowych w oczach uczniów i nauczycieli
- Jolanta Sokołowska, Jolanta Walewska, Janusz Mulawa, Dariusz Sroka - Wykorzystanie wyników diagnozy zewnętrznej przez szkoły do podnoszenia jakości pracy szkoły
- Henryk Szaleniec - Krzywa informacyjna zadań jako narzędzie w konstruowaniu arkusza egzaminacyjnego
- Roxana Mihail - The perspectives of educational diagnosis in Romania within the european context
- Algirdas Zabulionis - Lessons learnt from matura examinations in Lithuania
ETYKA EGZAMINACYJNA
- Ewa Gruszczyńska - Stres egzaminacyjny i radzenie sobie z nim
- Maria Groenwald - Egzamin z (nie)tolerancji
- Sabina Furgoł, Marek Szafraniec - Rozterki egzaminatora. Uwagi o przyczynach i granicach dopuszczalności oszustwa egzaminacyjnego
- Małgorzata Boba, Elżbieta Tyralska-Wojtycza, Anna Widur - W trosce o etykę egzaminu gimnazjalnego
- Małgorzata Makiewicz - Wstęp do rozważań na temat etyki nauczyciela i ucznia w trakcie procesu oceniania i egzaminowania
- Mieczysław Fałat - Czy jest realne zbudowanie kodeksu etycznego egzaminowanych? (studium przypadku)
- Ewa Lubina - Dylematy etyczne egzaminatora w kontekście treści szkolenia dla egzaminatorów
DWA RODZAJE EGZAMINÓW
A. Ocenianie wewnątrzszkolne
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Osoba nauczyciela - warunek jakości oceniania wewnątrzszkolnego
- Elżbieta Kowalik - Atomizm i holizm w kształceniu chemicznym a ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne
- Maria Butrymowicz - Kształcenie dla rozwoju a wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów klas I - III
- Grażyna Rochowiak-Kwiecień - Ocenianie wspierające proces wychowania fizycznego
- Bożena Bucka - Ocenianie nakierowane na ucznia
B. Ocenianie zewnętrzne
- Maria Krystyna Szmigel - Pierwsi maturzyści nowej matury 2002
- Adam Brożek - Wyniki sprawdzianu uzyskane przez uczniów bez dysleksji i uczniów z dysleksją rozwojową
- Teresa Wejner - Wyniki uzyskane przez uczniów z dysleksją rozwojową i bez dysleksji podczas sprawdzianu 2002
- Władysław Mąsior - Aberracje egzaminacyjne, czyli o wychodzeniu z jaskini
- Małgorzata Pułka - Struktura czynności ucznia wpisanych w zadania maturalne i zaprezentowanych na egzaminie z języka polskiego
- Danuta Król - Zewnętrzny egzamin maturalny z języka polskiego. Próba interpretacji wyników
- Teresa Bulska - Maturzysta zdający język polski na poziomie rozszerzonym - szkic do portretu
RELACJE MIĘDZY OCENIANIEM WEWNĄTRZSZKOLNYM A ZEWNĘTRZNYM
- Zofia Lisiecka - Ocenianie wewnątrzszkolne a zewnętrzne relacje międzysystemowe - kontekst, czynniki kontekstowe, mające wpływ na osiągnięcia edukacyjne ucznia indywidualne
- Wojciech Walczak - Relacje między ocenianiem wewnątrzszkolnym a zewnętrznym. Doniesienie z pierwszego etapu badań dotyczących trafności pomiaru dydaktycznego w VI kl. szkoły podstawowej
- Józef Biolik - Analiza zależności między ocenami na świadectwie dojrzałości a wynikami egzaminu wstępnego kandydatów na rok ak. 2002/2003
- Anna Dubiecka - Wewnątrzszkolna ocena ucznia na zakończenie drugiego etapu edukacji a wynik ze sprawdzianu. Na przykładzie 291 uczniów z województwa małopolskiego
- Bogusława Dorota Gołębniak - Relacje między ocenianiem zewnętrznym a wewnętrznym. Europejski kontekst szkolnego oceniania
- Elżbieta Modrzewska - Rola nauczyciela w systemie oceniania zewnętrznego
- Elżbieta Jasińska, Marek Jasiński - Ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne a jakość pracy szkoły w innowacji pedagogicznej wdrożonej w szkole miejskiej województwa dolnośląskiego - konkluzje
- Agnieszka Sibiga, Maria Małgorzata Wieruszewska - Czy powodzenie na egzaminie maturalnym jest zależne od etapowego oceniania wewnątrzszkolnego?
- Wiga Bednarkowa - Komplementarność lub/i (lubi) korelatywność oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego
WYNIKI EGZAMINU ZEWNĘTRZNEGO
- Teresa Chrostowska - Wykorzystanie skali staninowej do komentowania wyników egzaminu gimnazjalnego
- Maria Sobczak - Możliwości wykorzystania przez szkolę informacji o wynikach egzaminów zewnętrznych
- Jadwiga Brzdąk - Diagnostyczna funkcja egzaminów zewnętrznych
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Propozycja wykorzystania analizy jakościowej wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej w planowaniu procesu dydaktycznego
- Mieczysław Fałat - O wskaźniku łatwości standardu
- Aleksandra Bartmańska - Jak wyniki egzaminu zewnętrznego z języka angielskiego mogą być wykorzystane przez szkoły - studium przypadku
- Józef Soja - Komentarz do wyników egzaminu zewnętrznego na przykładzie informacji o osiągnięciach uczniów w zakresie korzystania z barwnej mapy szczegółowej
- Marek Kryniewski - Wyniki matury z informatyki 2002 oraz ich wykorzystanie w procesie podnoszenia jakości pracy szkoły
EFEKT ZWROTNY EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH
- Aleksander Ławiński - Czy można zapewnić efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych na terenie powiatu?
- Stefan Wlazło - Ocena reformy oświatowej w opinii nauczycieli i dyrektorów szkół
- Henryk Palkij - Egzaminy zewnętrzne a kształtowanie jakości i efektywności nauczania
- Ewa Chorąży - Efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych na przykładzie egzaminu maturalnego z historii w województwie śląskim
- Kazimierz Denek, Danuta Hyżak - Podnoszenie jakości pracy szkoły w kontekście oceniania zewnętrznego
- Mirosława Jędruch, Cezary Lempa - Czy raport z wynikami sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego może wspomóc rozwój szkoły?
- Izabela Leszczyna - Biblia pauperum, czyli jak Rada Pedagogiczna może wykorzystać wyniki egzaminów zewnętrznych
- Bożena Kotarska-Lewandowska - Egzaminy wstępne na wydziały architektury 2002
- Alicja Cywicka - Wykorzystanie wyników egzaminu zewnętrznego. Jak wyniki egzaminu zewnętrznego mogą być wykorzystane przez szkoły do podnoszenia jakości pracy?