XXIX KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ – DIAGNOSTYKA EDUKACYJNA OCENIANIA SZKOLNEGO I AKADEMICKIEGO
ŁÓDŹ 2023
DIAGNOSTYKA EDUKACYJNA OCENIANIA SZKOLNEGO I AKADEMICKIEGO (PDF)
- Bolesław Niemierko, Maria Krystyna Szmigel, Przedmowa
SESJA PLENARNA I. PODMIOTOWOŚĆ OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
- Bolesław Niemierko, Uczenie się oceniania
- Grażyna Szyling, Uczenie się oceniania czy ocenianie jako uczenie się?, Pytania o charakter i konteksty zmiany w ocenianiu szkolnym
- Danuta Sterna, Skąd nauczyciel ma wiedzieć, że uczeń się uczy, i skąd uczeń ma wiedzieć, że się uczy?
- Teresa Wejner-Jaworska, prof. SAN, Dwupodmiotowość oceniania
SESJA PLENARNA II. Krajowy system egzaminacyjny
- Maria Krystyna Szmigel, Henryk Szaleniec, Rola systemu egzaminacyjnego w rozwoju diagnostyki edukacyjnej w Polsce
- Beata Udzik, Efekt czy proces? Ocenianie wypracowania, jako wyzwanie szkolne i egzaminacyjne
- Monika Jakubowska-Mirek, Ewa Stożek, Zrozumieć zadanie, czyli opowieść o tym, jak próbowano zmierzyć niewiedzę ucznia
SESJA PLENARNA III. Ewolucja pomiarowa diagnostyki edukacyjnej
- Francesca Borgonovi, Navigating Transformations: Adapting International Large-Scale Assessments for a Changing World /Nawigacja po transformacjach: adaptacja międzynarodowych ocen na dużą skalę do zmieniającego się świata/
- Lale Khorramdel, Digital-based international large-scale assessments /Oparte na technologii cyfrowej międzynarodowe oceny na dużą skalę/
- Gabriela Olszowska, Trzy prawne filary szkolnego oceniania – punkt widzenia dyrektora i nauczyciela
- Sławomir Pasikowski, Pomiar lingwistyczny i jego zastosowanie w sprawdzaniu i ocenianiu uczenia się
- Artur Pokropek, Odkrywanie potencjału danych procesowych: rewolucja w pomiarze?
- Radosław Kucharczyk, Zadania mediacyjne na egzaminie maturalnym z języków obcych nowożytnych. Pierwsza próba i pierwsze wnioski
- Anna Perkowska-Klejman, Refleksyjność jako kategoria diagnozująca rozwój studentów biorących udział w tutoringu akademickim
- Wojciech Małecki, 30 lat od raportu Judith Marquand – Impuls do reformy systemu oceniania i nadal otwarte pytania
- Franciszek Wyrwa, Michał Wyrwa, Etyka Graalem sztucznej inteligencji
- Leszek Lewoc, Marek Legutko, Jak AI może wesprzeć szkolną lub akademicką praktykę oceniania
- Anna Odrowąż-Coates, Jak mierzyć i oceniać zrównoważony rozwój i społeczną odpowiedzialność w uczelni? Perspektywa uczelni pedagogicznej
- Liliia Hrynevych, Tetiana Vakulenko, Educational Assessments in Ukraine – Design, Development, Facing the War Challenges /Oceny edukacyjne w Ukrainie, Projektowanie, rozwój, stawianie czoła wyzwaniom wojennym/
- Grzegorz Humenny, Prezentacja serwisu przedstawiającego uzyskiwanie dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe
- Tomasz Żółtak, Nowe kierunki rozwoju polskich wskaźników EWD
- Aleksander Ławiński, Nauczyciel-doradca metodyczny geografii i sztuczna inteligencja (AI) w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o skuteczność w kształceniu umiejętności posługiwania się mapą
- Elżbieta Jasińska, Michał Jasiński, Marek Jasiński, Laura Jasińska, Łukasz Jasiński, Jan Jasiński, Adam Jarząbek, Rola oceniania orientującego w efektywności oceniania kształtującego i sumującego (formułującego) w strategiach nauczycieli szkolnych i akademickich, w systemach edukacyjnych i poza nimi w innych koncepcjach
SEKCJA A. Ocenianie kształtujące
- Małgorzata Ostrowska, Skąd wiem, że umiem? Ocenianie kształtujące od diagnozy do sukcesu edukacyjnego
- Robert Zakrzewski, Zastosowanie modułu „Warsztat” platformy Moodle w ocenianiu akademickim
- Ewa Borgosz, Ocenianie progresywne
- Aleksandra Jasińska-Maciążek, Joanna Stelmach, Jakie prace domowe wspierają szkolne uczenie się?
- Anna Abramczyk, Przekonania, opór, detoks… Identyfikacja czynników utrudniających wprowadzenie zmiany oceniania wewnątrzszkolnego na przykładzie wdrażania innowacji z oceniania „Jeszcze się uczę”
- Joanna Stelmach, Mirosława Puczko-Szymańska, Tabele umiejętności jako przykład informacji zwrotnej na lekcjach matematyki w liceum ogólnokształcącym
SEKCJA B. Uwarunkowania sukcesu egzaminacyjnego
- Krzysztof Jurek, Jacek Kozieł, Marzena Makiewicz-Stańdo, Cudzoziemcy na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego (studium pewnego przypadku)
- Joanna Peter, Anna Rappe, Wybór dodatkowych przedmiotów maturalnych przez małopolskich abiturientów
- Inga Bator, Genetyka klasyczna na egzaminie maturalnym z biologii
- Beata Prościak, Marcin Prościak, Dorota Kostek, Wojciech Kostek, Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE i potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku /Subject: Student attention deficit – a problem of the modern digital generation in the context of SEN and the need to redefine the tasks of the 21st century school/
- Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska, Rozumieć język Kompetencje leksykalne uczniów
- Henryk Palkij, Wiedza i umiejętności historyczne uczniów z perspektywy zmian egzaminu maturalnego z historii
- Teresa Bulska-Leśniak, Maria Szymkowska, „Realistyczne przedstawienie realiów”, czyli o błędach językowych w wypracowaniach maturzystów na poziomie rozszerzonym
SEKCJA C. Informacja zwrotna i samoregulacja uczenia się
- Dorota Pauluk, Informacja zwrotna w edukacji akademickiej
- Danuta Piróg, Kompetencje interpersonalne nauczyciela akademickiego a ocenianie efektów kształcenia u studentów
- Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk, Aspekty oceniania związane z nauczaniem problemowym
- Anna Kreft, Jerzy Paczkowski, Ocenianie wspierające rozwój ucznia – na przykładzie Pomorskiej Ligi Zadaniowej Zdolni z Pomorza
- Maja Gajda, Przejmij kierownicę, czyli o znaczeniu samoregulacji i jej uwarunkowaniach
- Stanisław Plebański, Katarzyna Rzepczak, Katarzyna Kozieł, Stopnie szkolne podnoszące uczniowski dobrostan
- Magdalena Pokropek, Pomiar myślenia krytycznego w środowisku nowych mediów
SEKCJA D. Nauczyciel jako sędzia i adwokat
- Roman Dolata, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Sławomir Rębisz, Paweł Grygiel, Nasilenie i uwarunkowana cyberprzemocy wśród nastolatków
- Joanna Biel-Kiepura, Indywidualna ocena ucznia w trakcie pracy zespołowej a nabywanie kompetencji miękkich
- Karolina Mroczyńska, Funkcje oceniania szkolnego w edukacji matematycznej z perspektywy studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela
- Maria Foryś, Kreatywność i innowacje – ocena potencjału menedżerskiego w kształceniu akademickim
- Szymon Grabowski, Łukasz Faliszek, Kształcenie według wymagań a rozumienie podstawy programowej
Warsztaty, panel dyskusyjny, wystawa
- Warsztaty
- Leszek Lewoc, Marek Legutko, ChatGPT w portfolio narzędzi nauczyciela
- Izabela Suckiel, Ramy prawne oceniania szkolnego. Szanse i ograniczenia
- Fundacja Empiria i Wiedza, Kampania społeczno-informacyjna MAKi
- Jadwiga Kop, Maria Kucharska, Wystawa szkolnych podręczników geografii wydanych w latach 1922–2022