KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - POMIAR EDUKACYJNY JAKO KOMPETENCJE PEDAGOGICZNE
SZCZECIN 2000
- Kazimierz Wenta - Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA
PRZEMIANY CYWILIZACYJNE A REFORMA EDUKACJI
- Kazimierz Denek - Kilka uwag o metodologicznych aspektach diagnozy i ewaluacji edukacyjnej
- Leszek Korporowicz- Ewaluacja jako emancypacja
- Maria Czerepaniak- Walczak - Ocenianie formatywne w kontekście kompetencji emancypacyjnych
- Mirosław J Szymański - Szanse i zagrożenia reformy systemu edukacji
- Bolesław Niemierko - Jak utworzyć sieć ośrodków diagnozy osiągnięć szkół podstawowych i średnich
- Adam Brożek - Zadania i struktura zewnętrznego systemu oceniania
- Paweł Bartnik - Filozofia nadzoru pedagogicznego w województwie zachodniopomorskim
CZĘŚĆ DRUGA
DIAGNOZA I EWALUACJA NAUCZYCIELA
- Zenon Mól - Diagnoza pedagogiczna - wstępne uwagi
- Wiesława Kubiak - Działanie edukacyjne przedmiotem ewaluacji pedagogicznej
- Barbara Sitarska - Ewaluacja nauczyciela akademickiego i jej znaczenie dla diagnozy w zakresie jego kompetencji (Studium przypadku)
- Grażyna Szafraniec - Kontrowersje i dylematy diagnozy pedagogicznej
- Robert Jankowski - Nowe zadania i możliwości nauczyciela wobec potrzeb edukacji przyszłości
- Tatiana Rongińska - Źródła i przejawy wypalenia psychicznego w zawodzie nauczycielskim
- Waleria Bogusz - Czynniki obciążenia psychicznego w zawodzie nauczycielskim
- Maria Groenwald - Szkice z galerii portretów, czyli o trafności diagnozy pracy nauczyciela
- Lucyna Górska - Stereotypy zachowań nauczycieli i „ukryty program” szkoły jako przeszkody w formułowaniu trafnej diagnozy edukacyjnej
- Maria Butrymowicz - Podmiotowość nauczyciela a diagnozowanie i ocenianie jego osiągnięć zawodowych
- Katarzyna Szumilas - Diagnoza stanu wiedzy współczesnych nauczycieli na temat twórczości pedagogicznej
- Janina Świrko-Pilipczuk - Wiedza i stosunek nauczycieli klas początkowych do testów dydaktycznych
- Iwona Korpaczewska, Anna Murawska - Kompetencje. Refleksje nad pojęciem i jego związek z praktyką edukacyjną
- Bogna Oleszak - Kompetencje edukacyjne nauczycieli wychowania przedszkolnego
- Regina Posmyk, Andrzej Nowak - Umiejętność diagnozowania jako jedna z kompetencji nauczyciela wychowania fizycznego
- Małgorzata Jach, Leszek Weichert - Diagnoza wstępna jako podstawa do stanowienia realistycznych planów wynikowych pracy nauczyciela
- Andrzej Nowak Regina Posmyk - Technologia wideo w diagnozowaniu i samokształceniu nauczycieli wychowania fizycznego
- Ewa Wika - Ewaluacja kryteriów awansu zawodowego nauczycieli w świetle ustawy Karta nauczyciela
- Wojciech Oleszak - Zasady ewaluacji pracy pracowników administracji publicznej w USA
- Ferdynand Jucha - Kompetencje nauczycieli zawodu w zakresie ochrony pracy młodocianych
CZĘŚĆ TRZECIA
UCZEŃ JAKO PODMIOT DIAGNOZY I EWALUACJI
- Klemens Stróżyński - System ewaluacji osiągnięć uczniów jako narzędzie oddziaływania wychowawczego
- Wiga Bednarkowa - Znaczenie teorii prototypu i rodzinnego podobieństwa dla szkolnego oceniania
- Arleta Poręba-Konopczyńska - Test zespołowy z wyposażeniem jako narzędzie oceniania
- Katarzyna Krasoń- Ruch jako narzędzie poznania
- Maria Krystyna Szmigiel, Henryk Szaleniec - Z prac nad porównywalnością wyników oceniania zewnętrznego
- Maria Kozielska - Komputerowe wspomaganie kontroli wiedzy i umiejętności studentów
- Małgorzata Abelite - Diagnoza potrzeb edukacyjnych studentów w zakresie samokształcenia wspomaganego komputerowo
- Krystyna Szyszyło - Diagnostyczna, kształcąca i inspirująca funkcja błędów uczniów w procesie nauczania matematyki
- Włodzimierz Olszewski, Zdzisław Polkowski - Diagnoza osiągnięć ucznia wspomagana interaktywnym systemem komputerowym w reformowanej szkole
- Ilona Kość - Opieka nad uczniem w szkole warunkowana diagnozą potrzeb
- Jan Diaczuk - Ewaluacja osiągnięć uczniów w kształceniu zawodowym
- Kazimierz Dyczewski - Postawy uczniów ósmych klas wobec szkoły a ich osiągnięcia dydaktyczne
- Joanna Sienkiewicz, Grażyna Kłopotowska, Elżbieta Matuszewska, Urszula Szajda - Kompetencje uczniów ósmych klas z języka polskiego i matematyki w roku szkolnym 1999/2000
- Elżbieta Wnuk - Znajomość praw dziecka w opinii uczniów i nauczycieli
- Leokadia Fengler - Działania nauczyciela przybliżające uczniom treść i sens Konwencji o Prawach Dziecka
CZĘŚĆ CZWARTA
OCENA JAKOŚCI SZKOŁY
- Kazimierz Wenta - Ewaluacja etycznych zagrożeń wynikających z informatyzacji szkoły
- Krzysztof Symela - Ewaluacja programów nauczania i procesu kształcenia a jakość pracy szkoły
- Zofia Kuczyńska - Diagnoza szkoły niezbędnym warunkiem funkcjonowania placówki dobrej jakościowo
- Małgorzata Buchert - Znajomość zasad diagnostyki edukacyjnej a mierzenie jakości szkoły
- Bożena Wenta - Ocena jakości szkoły w świetle wypowiedzi uczniów szkoły zawodowej
- Andrzej Zych - Analiza obszarów jakości pracy szkoły w aspekcie założeń systemu reformy edukacji, wybranych przez nauczycieli przedmiotów zawodowych
- Krzysztof Bednarek - Diagnoza szkoły bez ankiety?
- Justyna Nawotniak - Uczeń jako ewaluator - możliwości i ograniczenia szkolnej samoewaluacji
- Lidia Marek, Małgorzata Mikut - Ocena pracy szkoły w zakresie kształtowania orientacji życiowych uczniów
- Józefa Krupa - Wstępna diagnoza preferowanych stylów uczenia się i sposobów komunikacji studentów studiów pedagogicznych
- Aneta Boguska - Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły w obszarze priorytetowych wskaźników
- Andrzej Serdyński - Kompleksowe monitorowanie modułowego programu kształcenia z wykorzystaniem procedur ewaluacji
- Mirosława Piaskowska-Majzel, Elżbieta Perzycka - Zdiagnozować „podręcznik”
- Andrzej Serdyński, Beata Kostka, Kazimierz Wenta - Ewaluacja w strukturze procesu kształcenia
- Małgorzata Makiewicz - Uwagi na temat systemu oceniania w gimnazjum na przykładzie matematyki
- Waldemar Dutkiewicz - Diagnozowanie w wychowaniu fizycznym
- Bogumiła Żychowska-Ciura - Wypowiedź dyskusyjna
ZAKOŃCZENIE