- Bolesław Niemierko, Przebudowa edukacji w XXI wieku: Podsumowanie dorobku koncepcyjnego XXX Krajowej Konferencji PTDE
- Maria Krystyna Szmigel, Bolesław Niemierko, Przedmowa
SESJA PLENARNA I. Szerokie pole diagnoz
- Bolesław Niemierko, Edukacja według potrzeb przez całe życie
- Roman Dolata, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces
- Maria Krystyna Szmigel, Wewnątrzszkolna analiza wyników egzaminów absolwentów szkół –kluczem do lepszego kształcenia
SESJA PLENARNA II. Przełamywanie barier
- Franciszek Wyrwa, Michał Wyrwa, Perspektywy generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji: wyrównywanie szans czy fragmentaryczna adopcja?
- Jacek Stańdo, Dostrzeganie potrzeb uczących się z niepełnosprawnością
- Kinga Kusiak-Witek, Diagnoza kompetencji prospołecznych dzieci w edukacji inkluzyjnej
- Wiesława Mitulska, Radość uczenia (się) bez stopni, czyli o diagnozie nauczycielskiej i autodiagnozie uczniowskiej w praktyce edukacji wczesnoszkolnej
SESJA PLENARNA III. Być diagnostą!
- Beata Gromadzka, Beata Udzik, Budowanie wspólnoty i sprawcza partycypacja jako czynnik integrujący osobowość przyszłego nauczyciela na przykładzie projektu „Jak się robi szkołę? Jak szkoła robi nas?”
- Sylwia Jaskulska, Problem oceniania zachowania w szkole wobec zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic
- Jerzy Kaniewski, Jaki model szkolnego polonisty? Determinanty przygotowania zawodowego nauczycieli
- Maria Groenwald, Fotografia w diagnozowaniu edukacyjnym i ewaluacji – źródło danych jawnych i ukrytych. Perspektywa nauczycieli
SEKCJA I. Humanizacja diagnostyki edukacyjnej
- Michał Szczyszek, Norma językowa i jej akwizycja – w szkole i przez całe życie: studia, studia podyplomowe
- Wojciech Hofmański, Wokół (nie)porozumień. Technika 7 sit w warsztacie komunikacyjnym nauczyciela
- Anna Broszkiewicz, Anna Basińska, Model rozmowy diagnozującej potrzeby edukacyjne studentów i studentek w programie TELL na Wydziale Anglistyki UAM
SEKCJA II. Misja polonistyki
- Krzysztof Skibski, Sylwia Karolak, Uniwersytet w szkole, szkoła na uniwersytecie, miejsca wspólne – koncepcja stałej obecności i zaangażowania w procesie edukacji
- Maria Michlowicz, W poszukiwaniu inspiracji. (Nie) czytanie w kontekście zagadnień związanych z kulturą oceniania wypracowań uczniowskich
- Anna Mazurkiewicz-Szczyszek, Olimpiada Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych innowacyjną odpowiedzią na potrzeby uczniów i nauczycieli?
- Teresa Bulska-Leśniak, Ach, ten rozszerzony polski! Jeszcze raz o maturze z języka polskiego na poziomie rozszerzonym
- Martyna Kuberka, Kacper Binek, Zastosowanie metody teleturniejów w edukacji polonistycznej na przykładzie Randki w ciemno
SEKCJA III. Matematyzacja diagnostyki edukacyjnej
- Robert Zakrzewski, Wyzwania zadań rachunkowych dla maturzystów egzaminu maturalnego z chemii w formule 2023
- Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk, Diagnozowanie i rozwijanie potrzeb nauczycieli matematyki niezbędnych do nauczania problemowego
- Jerzy Paczkowski, Matematyka szkolna czy praktyczna. Co mówią wyniki badania PISA 2022 i egzaminu ósmoklasisty 2021?
SEKCJA IV. Psychologizacja diagnostyki edukacyjnej
- Dorota Pilna, Psychologia pozytywna i jej wykorzystanie w edukacji
- Julita Wojciechowska, Zmieniające się potrzeby studentów a ocenianie efektów uczenia się. Wybrane aspekty perspektywy psychologicznej
- Stanisław Plebański, Katarzyna Rzepczak-Generowicz, Katarzyna Kozieł, Droga ku szkolnej diagnozie jako pomostowi między uczeniem się a dobrostanem ucznia i nauczyciela – studium przypadku na XXX-lecie Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej
SEKCJA V. Perspektywy rozwojowe diagnostyki edukacyjnej
- Judyta Kotarba, Nowa era nauczania – e-learningowe moduły asynchroniczne w praktyce na przykładzie uczelni Collegium Da Vinci
- Szymon Grabowski, Łukasz Faliszek, Rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb uczniów z perspektywy nauki, prawa oraz praktyki szkolnej
- Wojciech Małecki, Problemy poznawcze pokolenia Z
- Małgorzata Kuźniak-Stankowska, KSDO – Krajowy System Danych Oświatowych
SEKCJA VI. Nie tylko w szkole
- Joanna Peter, Czy jesteśmy gotowi do uczenia się przez całe życie?
- Anna Rappe, Egzaminy eksternistyczne – drogą do uzyskania formalnych kwalifikacji edukacyjnych
- Bożena Dobosik, Rola Uniwersytetów Trzeciego Wieku w zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych seniorów
***
- Panele dyskusyjne dla uczestników XXX Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej
- Warsztaty dla uczestników XXX Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej
- Maria Krystyna Szmigel, Joanna Peter, Wykorzystanie wyników egzaminów do analiz osiągnięć uczniów i akademickich prac badawczych (warsztaty)