Badając egzaminy
Plik wydawnictwa do pobrania
Spis treści
Wstęp (5)
1. Zagadnienia pomiaru (8)
1.1. Problemy związane z pomiarem (9)
Reprezentatywność (10)
Rzetelność (11)
Zagadnienie skali (14)
Podsumowanie – problemy pomiaru (19)
1.2. Klasyczna teoria testu (20)
Błędy systematyczne i niesystematyczne (losowe) (25)
Rzetelność (26)
Klasyczna teoria testu jako pomoc w analizie testów i zadań (28)
Alfa Cronbacha – dolna granica rzetelności (29)
Łatwość (32)
Moc różnicująca (34)
Analiza graficzna (38)
1.3. Teoria odpowiedzi na zadania testowe (item response theory, IRT) (41)
Poziom umiejętności uczniów 1PL (model Rasha) (46)
Model dwuparametryczny (49)
Dopasowanie krzywej charakterystycznej do modelu (52)
Krzywa informacyjna zadania (53)
Dopasowanie nieparametryczne (55)
Analiza testu jako całości (56)
Krzywa charakterystyczna testu (56)
Krzywa informacyjna testu (58)
Strategia budowania testów (59)
Pułapki teorii odpowiedzi na zadanie testowe (62)
1.4. Cele a metody pomiaru: od egzaminów zewnętrznych po badania międzynarodowe(65)
Pomiar umiejętności i wiedzy uczniów w badaniach międzynarodowych (68)
2. Wnioskowanie o populacji (74)
2.1. Próby losowe – kiedy badanie można nazwać reprezentatywnym? (76)
Paradoks Simpsona (83)
Losowość doboru próby i reprezentatywność danych (85)
2.2. Próby nielosowe: dobór celowy i dane zastane (89)
2.3. Badania reprezentatywne a określanie związków przyczynowo-skutkowych (92)
2.4. Eksperymenty (99)
2.5. Naturalne eksperymenty (104
2.6. Badania z użyciem danych z całej populacji (105)
2.7. Badania na małych grupach (108)
3. Ewaluacja metodami edukacyjnej wartości dodanej (110)
3.1. Modele EWD – wprowadzenie (113)
3.2. Przykłady wewnątrzszkolnych lub wewnątrzgminnych analiz EWD (123)
4. Przegląd wyników badań w Polsce (129)
4.1. Badania wyników egzaminów całej populacji uczniów (130)
Badania efektywności szkół (135)
4.2. Badania wyników egzaminów zewnętrznych na próbach reprezentatywnych (142)
4.3. Porównawcze badania międzynarodowe (147)
Badanie nad edukacją obywatelską (Civic Education Study) (153)
Studium przypadku – eksperyment kwidzyński (161)
Badania jakościowe na małych, nielosowych próbach (162)
5. Bazy danych (166)
5.1. Bazy międzynarodowe (167)
Badanie CivEd (175)
Badania PIRLS i TIMSS (175)
5.2. Polskie bazy danych (181)
Baza EWD (184)
Baza „Trzecioklasiści” (187)
6. Słowniczek (189)