XVI KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ OCENIANIA SZKOLNEGO
TORUŃ 2010
A. SPOŁECZNE TŁO OCENIANIA SZKOLNEGO
- Zbigniew Kwieciński - Zmiany w edukacji – próba bilansu dwóch dekad
- Bolesław Niemierko - Zmiany w edukacji – próba bilansu dwóch dekad Początek dyskusji nad referatem prof. Kwiecińskiego
- Dorota Klus-Stańska - Ukryta polityczność oceniania szkolnego w świetle radykalnych nurtów socjologicznych – tezy do wystąpienia
B. TEORIA OCENIANIA SZKOLNEGO
- Bolesław Niemierko - Między prawdą a skutecznością – perspektywy oceniania szkolnego
- Wacław Zawadowski - Ocenianie przez zdobywanie sprawności
C. SKŁADNIKI SUKCESU EDUKACYJNEGO
- Stanisław Walukiewicz - Kapitał ludzki w pomiarze dydaktycznym
- Maciej Jakubowski - Kapitał ludzki i wartość dodana - czy ekonomiści mogą coś wnieść do badań edukacyjnych? Koreferat do artykułu prof. Stanisława Walukiewicza „Kapitał ludzki w pomiarze dydaktycznym”
- Roman Dolata, Artur Pokropek - Motywacja a wynik testu z nauk przyrodniczych. Studium na przykładzie PISA 2006
- Henryk Szaleniec - Czy egzaminy zewnętrzne wpływają na wewnątrzszkolne ocenianie i politykę edukacyjną?
I. OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
- Klemens Stróżyński - Ocenianie kształtujące w polskiej szkole
- Grażyna Szyling - Ocenianie kształtujące, czyli o niejednoznaczności
- Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń, Radosław Sterczyński - Co pokazało badanie uwarunkowań osiągnięć gimnazjalistów w powiatach rypińskim i sępoleńskim?
- Radosław Sterczyński, Patrycja Burczyk, Karolina Tucholska, Monika Konwińska, Barbara Gmińska, Krystyna Bławat, Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń - Kwestionariusz Motywacji Szkolnej Gimnazjalisty
- Krzysztof Wereszczyński - Ocenianie jako cybernetyczny mit współczesnej szkoły
- Maria Groenwald - Patchworkowa sprawiedliwość oceniania
- Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń - Co sądzą o nauce w gimnazjum uczniowie szkół wiejskich i małomiejskich?
- Teresa Wejner - Jak rozwijać motywację, aby uzyskać lepsze wyniki w nauce?
- Kamila Jankowska - Niepewność w pewności nauczycielskiego oceniania
II. NA TROPACH OCENIANIA ORIENTUJĄCEGO
- Kornelia Rybicka - Uczniowskie planowanie w luce między ocenianiem wewnątrzszkolnym a ocenianiem zewnętrznym
- Maria Michlowicz, Zofia Starownik - Rola samooceny w ocenianiu osiągnięć ucznia w opinii wybranej grupy nauczycieli języka polskiego i historii
- Przemysław Majkut - Powody wyboru szkoły gimnazjalnej w wypowiedziach rodziców
- Hanna Marek - Monitorowanie poziomu opanowania czynności a osiągnięcia absolwentów
- Elżbieta Jasińska, Marek Jasiński - Indywidualne prognozy zdawalności jako nieformalne, wewnątrzszkolne ocenianie dla przyszłości wyników egzaminów zewnętrznych
- Bożena Kotarska-Lewandowska - Wybrane aspekty oceniania w kształceniu na odległość
- Iwona Wysocka - Portfolio jako metoda wspierająca ocenienie wewnątrzszkolne
- Magdalena Urbaś, Bogumiła Zagłoba - Konieczność informacji o poziomie opanowania czynności a planowanie procesu nauczania. Refleksje w trakcie realizacji projektu edukacyjnego „Stać nas na więcej” w Starogardzie Gdańskim
- Elżbieta Płóciennik - Diagnoza pedagogiczna jako informacja o poziomie opanowania czynności przez dziecko w wieku przedszkolnym
- Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń - Czy wewnątrzszkolne oceny zaangażowania i osiągnięć gimnazjalistów odzwierciedlają wyniki egzaminu i efektywność nauczania?
III. OCENIANIE SUMUJĄCE
- Maria Sasin - Rzetelność komunikowania wyników egzaminów zewnętrznych w oparciu o metodę tendencji rozwojowej – próba oceny
- Jolanta Sokołowska - Wyniki badań kompetencji uczniów klas 1 SPW świetle nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
- Jolanta Walewska - O potrzebie diagnozowania poziomu osiągnięć uczniów na zakończenie pierwszego cyklu kształcenia
- Ewa Stożek - Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w gimnazjach
- Filip Kulon - Ocena systemu egzaminów zewnętrznych przez nauczycieli szkół gimnazjalnych i podstawowych
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - O różnych sposobach oceny jakości pracy szkoły
- Iwona Pecyna - Wpływ zmian w zasadach przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w 2010 roku na wyniki egzaminacyjne
- Krzysztof Jurek - Egzaminatorzy o ocenianiu. Opinie egzaminatorów egzaminu maturalnego w sesji egzaminacyjnej 2010 roku
- Aneta Anna Wiktorzak - Pomiar kapitału ludzkiego na kolejnych poziomach edukacji
- Sławomir Sapanowski - Dlaczego nie lubię skali staninowej?
- Małgorzata Szeląg - Egzaminy zewnętrzne a doskonalenie nauczycieli w województwie opolskim w latach 2005-2008 – próba syntezy
IV. EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA
- Maria Krystyna Szmigel - Planowanie rozwoju szkoły z wykorzystaniem trzyletnich wskaźników egzaminacyjnych
- Artur Pokropek - Analiza efektów kontekstowych – problemy związane z rzetelnością
- Aleksandra Jasińska - Pomiar gotowości szkolnej uczniów za pomocą skali quasi-obserwacyjnej
- Zofia Lisiecka - Badania panelowe w szkołach podstawowych i gimnazjach a rozwój wskaźnika EWD. Doniesienie badawcze
- Andrzej Werner - Edukacyjna wartość dodana na półmetku kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych kończących się maturą
- Tamara Kropiowska, Jerzy Paczkowski - Ocenianie kształtujące a efektywność pracy gimnazjum w kontekście wskaźnika EWD
- Anna Rappe, Joanna Peter - Opinie nauczycieli i egzaminatorów o systemie egzaminów zewnętrznych
- Marek Piotrowski - Ewaluacyjna funkcja egzaminów zewnętrznych w opiniach nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów
- Tomasz Żółtak - Edukacyjna wartość dodana dla nauczycieli w Polsce: ograniczenia, możliwości, perspektywy
V. PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE
- Beata Udzik - Kryteria egzaminu maturalnego z języka polskiego a ocenianie wewnątrzszkolne
- Urszula Opłocka - Belfer zniewolony
- Henryk Palkij - Wypracowania z historii i wiedzy o społeczeństwie na egzaminie maturalnym - nowe zagrożenia
- Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska - W poszukiwaniu dydaktycznych inspiracji. Uczeń i nauczyciel wobec systemu egzaminów zewnętrznych
- Anna Finkstein, Jacek Kozieł - Ustna matura z języka polskiego Wewnętrzny egzamin w systemie egzaminów zewnętrznych?
- Artur Lewczuk, Zbigniew Kosiński - Kryzys polonistyki szkolnej a system oceniania zewnętrznego
- Maria Sarnecka, Julia Redzicka - Emancypacja podmiotów na wybranym przykładzie badań jakościowych w ramach strategii badanie w działaniu
VI. PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Nowa formuła egzaminu gimnazjalnego – strata czy zysk dla przedmiotów przyrodniczych?
- Beata Kupis, Krystyna Traple - Od ogółu do szczegółu – czyli o czym warto pamiętać, konstruując zadania egzaminacyjne z przedmiotów przyrodniczych
- Ewa Jaworska - Ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne a przygotowanie ucznia do egzaminu maturalnego z geografii w programie matury międzynarodowej IB
- Teresa Sadoń-Osowiecka - Funkcje oceniania według studentów - przyszłych nauczycieli geografii Refleksje dydaktyka przedmiotowego
VII. MATEMATYKA
- Jerzy Nowik - Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej – diagnoza czy fikcja? czyli o potrzebie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z zakresu podstaw diagnostyki edukacyjnej
- Karolina Kołodziej, Urszula Mazur - W drodze do oceniania holistycznego egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej
- Jadwiga Kubat, Jerzy Matwijko - Czy nowy klucz punktowania ma wpływ na komunikowanie wyników sprawdzianu 2010 roku?
- Elżbieta Ostaficzuk, Grażyna Śleszyńska - Latentna moc różnicująca zadań z testów matematycznych dla młodzieży uzdolnionej
- Marek Zapieraczyński - Perspektywy oceniania odpowiedzi do zadań otwartych na egzaminach zewnętrznych - sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym
- Mariola Frontczak, Małgorzata Iwanowska, Urszula Jankiewicz, Barbara Wrzosek, Barbara Ziembowicz - Matematyczne umiejętności warszawskich uczniów w świetle testów kompetencji
- Beata Spierewka-Tyrkinhejm - Pomiar motywacji do uczenia się rozwiązywania zadań o tematyce ekonomicznej a wspomaganie nauczania metodą projektów