XXVIII KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ – DIAGNOZOWANIE KSZTAŁCENIA W EDUKACJI STACJONARNEJ I ZDALNEJ
KRAKÓW 2022
DIAGNOZOWANIE KSZTAŁCENIA W EDUKACJI STACJONARNEJ I ZDALNEJ
- Dane bibliograficzne
- Bolesław Niemierko, Maria Krystyna Szmigel – Przedmowa
SESJA I. PRZEZWYCIĘŻANIE PANDEMII W EDUKACJI
- Maciej Jakubowski, Tomasz Gajderowicz – Straty edukacyjne i gospodarcze związane z zamknięciem szkół w pandemii
- Jerzy Lackowski – Zdalne nauczanie w polskich szkołach – uwagi i refleksje
- Maria Krystyna Szmigel – Wpływ pandemii na przebieg i organizację Olimpiady Geograficznej w latach 2020–2022
SESJA II. SPOŁECZNA ROLA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
- Bolesław Niemierko ─ Diagnostyka edukacyjna dla demokracji
- Maria Groenwald, ─ O decyzjach podejmowanych podczas badań.. Z warsztatu badacza jakościowego
SESJA III. AWANS TECHNOLOGICZNY DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
- Franciszek Wyrwa, Michał Wyrwa ─ Twardy reset – edukacja po pandemii
- Elżbieta Mariola Jasińska, Marek Jasiński, Łukasz Marek Jasiński, Michał Marek Jasiński, Laura Katarzyna Jasińska ─ Podniesienie efektywności diagnozowania kształcenia w szkolnictwie wyższym i średnim z wykorzystaniem narzędzi informatycznych dla edukacji stacjonarnej i zdalnej, w okresie pre- i postcovidowym
- Inga Bator ─ Nowe rozwiązania informatyczne w służbie systemu egzaminowania – EGON
- Grzegorz Humenny ─ Zmiany w modelu wyliczania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej od 2023 roku
SESJA A. ZADANIA DIAGNOSTYCZNE EDUKACJI W PANDEMII
- Kinga Kusiak-Witek ─ Zaburzenia emocjonalne u dzieci podczas pandemii
- Adam Balicki ─ Egzaminowanie i sprawdzanie wiedzy uczniów w warunkach pandemii – wybrane zagadnienia prawne i praktyczne
- Krzysztof Staszkiewicz ─ Diagnozowanie osiągnięć uczniów w przedmiotach ścisłych podczas nauczania w warunkach pandemii. Raport z badania przeprowadzonego na lekcjach fizyki w liceach ogólnokształcących
- Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska ─ Po pandemii – w poszukiwaniu sukcesu dydaktycznego
- Gabriela Olszowska ─ Ocenianie. Nieodrobiona lekcja w szkole, czyli co w prawie piszczy
SEKCJA B. NOWE HORYZONTY POMIAROWE W DIAGNOSTYCE
- Danuta Piróg, Agnieszka Świętek ─ Diagnozowanie poziomu umiejętności myślenia przestrzennego. Przegląd stanu badań i egzemplifikacja narzędzi
- Magdalena Pokropek ─ Myślenie krytyczne w środowisku nowych mediów – przegląd wybranych pojęć i koncepcji
- Anna Mitura ─ Zmiana zasad oceniania na egzaminie maturalnym z geografii w 2021 r. i ich wpływ na wyniki wybranych zadań
- Agnieszka M. Sendur ─ Matura z języka obcego – podróż przez sześć dekad
SEKCJA C. BADANIA STOSOWANE NA START, CZYLI WSPÓŁPRACA WYDZIAŁU PEDAGOGICZNEGO UW ZE ŚRODOWISKIEM EDUKACYJNYM OSTROŁĘKI (CZĘŚĆ I)
- Olga Wysłowska, Magdalena Krakowiak ─ Prawa dzieci do partycypacji w kontekście przedszkolnym – pierwsze wyniki badań obserwacyjnych i kwestionariuszowych realizowanych w Polsce w ramach projektu PARTICIPA
- Aleksandra Jasińska-Maciążek, Maja Gajda, Paweł Grygiel, Roman Dolata ─ Kompetencje społeczne ostrołęckich ósmoklasistów i ich znaczenie dla relacji rówieśniczych –przypadek szkół publicznych w Ostrołęce
- Joanna Stelmach ─ Zdalne nauczanie w ostrołęckich szkołach podstawowych
SEKCJA D. POSTĘPY DIAGNOSTYKI PRZEDSZKOLNEJ I RÓŻNICOWEJ
- Joanna Góźdź ─ Próby Gotowości Szkolnej (PGS) – wersja eksperymentalna
- Zuzanna Sury, Jakub Kołodziejczyk, Katarzyna Smoter ─ Dyrektorzy i dyrektorki polskich przedszkoli wobec ewaluacji zewnętrznej realizowanej jako obowiązkowe badanie placówek oświatowych między 2009 a 2021 rokiem
- Krystyna Dynowska-Chmielewska ─ Uczeń zdolny – w poszukiwaniu modelu diagnozy. Z doświadczeń Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- Stanisław Plebański ─ Symbioza diagnozy poznawczej i pozapoznawczej
SEKCJA E. PRZYJAZNE PRZEDMIOTY ŚCISŁE
- Jerzy Paczkowski ─ Edukacja przestrzenna w nauczaniu matematyki. Diagnoza umiejętności uczniów na podstawie egzaminów zewnętrznych
- Beata Wąsowska-Narojczyk ─ Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów w dobie koronawirusa. Raport z trzech lat diagnozy w ramach realizacji projektu „Połowa drogi…”
- Jacek Stańdo ─ Analiza statystyczna testu online ze względu na czas i liczbę powrotów do rozwiązań zadań
- Małgorzata Krzeczkowska, Mirosława Przeworowska-Kawala ─ To prostsze niż Ci się wydaje – edukacja pozaformalna
SEKCJA F. BADANIA STOSOWANE NA START, CZYLI WSPÓŁPRACA WYDZIAŁU PEDAGOGICZNEGO UW ZE ŚRODOWISKIEM EDUKACYJNYM OSTROŁĘKI (CZĘŚĆ II)
- Paulina Marchlik, Kamila Wichrowska, Aleksandra Jasińska-Maciążek ─ Efektywność nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej – przypadek szkół publicznych w Ostrołęce
- Roman Dolata, Marek Smulczyk ─ Analiza zjawiska academic resilience w ostrołęckich szkołach podstawowych
- Magdalena Pokropek ─ Nadużywanie Internetu przez uczniów w Ostrołęce
- Monika Jakubowska-Mirek, Ewa Stożek ─ Pewność wyboru odpowiedzi w zadaniach zamkniętych
WARSZTATY, PANELE DYSKUSYJNE, POSTER
- Maria Krystyna Szmigel, Joanna Peter ─ Wykorzystanie wyników egzaminów do analiz osiągnięć uczniów i akademickich prac badawczych (warsztaty)
- Izabela Suckiel ─ Wykorzystanie diagnozy edukacyjnej w nadzorze pedagogicznym. Możliwości i ograniczenia (warsztaty)
- Marek Legutko, Franciszek Wyrwa ─ Edukacja po pandemii (panel dyskusyjny)
- Jerzy Matwijko ─ Gdzie szukać informacji o egzaminie maturalnym w nowej formule 2023? (panel dyskusyjny)
- Elżbieta Korzeniak, Małgorzata Krzeczkowska ─ Wiedza, umiejętności i kompetencje ucznia – rola obozów naukowych w edukacji (poster)