XV KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ – BADANIA MIĘDZYNARODOWE I WZORY ZAGRANICZNE W DIAGNOSTYCE EDUKACYJNEJ
KIELCE 2009
A. Paradygmaty edukacji
- Bolesław Niemierko - Zachodni wiatr w edukacji. Od unijnego prelegenta do wspólnych badań
- Wacław Zawadowski - Wpływ współpracy międzynarodowej na nauczanie matematyki w Polsce
- Heikki K. Lyytinen - New Directions in Educational Evaluation as part of Quality Assurance in Finland
- Mirosław Sobecki - Polska pedagogika uniwersytecka wobec przemian społeczno-kulturowych u wschodnich sąsiadów Rola diagnozy społeczno-kulturowej w działaniach edukacyjnych
B. Międzynarodowe badania osiągnięć szkolnych
- Maciej Jakubowski - Międzynarodowe badania umiejętności uczniów a badania w Polsce
- Bolesław Niemierko - Dyskusja referatu dr. Macieja Jakubowskiego „Międzynarodowe badania umiejętności uczniów a badania w Polsce”
- Pasi Reinikainen - Finnish students’ success in PISA studies
C. Nowe horyzonty diagnostyki edukacyjnej
- Stanisław Walukiewicz - Kapitał ludzki i społeczny jako przedmiot badań pedagogicznych
- Bolesław Niemierko - Dyskusja referatu prof. Stanisława Walukiewicza „Kapitał ludzki i społeczny jako przedmiot badań pedagogicznych”
- Roman Dolata - Cicha rewolucja w polskiej oświacie - proces różnicowania się gimnazjów w dużych miastach
- Henryk Szaleniec- E-ocenianie to nie tylko zmiana technologii
I. Edukacyjna wartość dodana
- Artur Pokropek - Metody statystyczne wykorzystywane w szacowaniu trzyletnich wskaźników egzaminacyjnych
- Filip Kulon, Przemysław Majkut - Interpretacja trzyletnich wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej
- Anna Rappe - Spójrzmy na efektywność wiejskich gimnazjów
- Ewa Stożek - Z EWD wśród samorządowców
- Roman Sokulski - Drogi i bezdroża edukacyjnej wartości dodanej w ponadgimnazjalnej szkole zawodowej
II. Konteksty uczenia się
- Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń, Radosław Sterczyński - Od jakich czynników zależy skuteczność kształcenia w gimnazjach wiejskich i wielkomiejskich?
- Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń, Radosław Sterczyński - Czynniki skuteczności kształcenia ogólnego w gimnazjach wielkomiejskich na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku
- Iwona Wysocka - Projekt EUBIS jako przykład międzynarodowej współpracy edukatorów i nauczycieli w celu umacniania i pogłębiania procesu demokratyzacji szkół
- Henryk Rebandel - Ocena porównawcza jakości maturalnych egzaminów zewnętrznych z biologii, chemii oraz fizyki z astronomią zdawanych w latach 2005-2009 jako narzędzia kwalifikacji na studia
- Ewa Jakubiak-Zapalska - Uczeń zdolny i jego rozpoznawanie
- Katarzyna Palka - Wyniki testu gimnazjalnego uczniów ze środowiska wiejskiego i miejskiego a poziom ich aspiracji edukacyjnych i zawodowych
III. Od ekonomii do pomiaru
- Aneta Anna Wiktorzak - Wirtualna Taśma Produkcyjna w badaniach edukacyjnych
- Aneta Anna Wiktorzak - Kapitał społeczny szkoły
- Sławomir Sapanowski - Porównywanie wyników egzaminów – propozycja metody
- Sławomir Sapanowski - Oprogramowanie WEKA – przykład analizy wyników z zastosowaniem data mining
- Izabela Suckiel - Analiza wyników egzaminów zewnętrznych jako warunek podnoszenia jakości pracy szkoły
IV. Humanistyka
- Kornelia Rybicka - Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI)
- Anna Finkstein, Krzysztof Jurek, Jacek Kozieł - Wypowiedzi uczniowskie na egzaminie maturalnym z przedmiotów humanistycznych jako zjawisko społeczne
- Roman Sokulski - Czytanie twórcze i czytanie krytyczne a czytanie ze zrozumieniem
- Anna Stefanowicz-Kocoł, Sabina Nowak - Testy, które uczą – ewaluacja sposobu testowania
- Maria Sarnecka - Propozycja zastosowania teorii myślenia dywergencyjnego J. P. Guilforda w codziennej pracy nauczyciela diagnosty (na przykładzie edukacji językowej w klasach młodszych szkoły podstawowej)
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Punkt widzenia, czyli o poegzaminacyjnych refleksjach
- Teresa Wejner - Ocenianie uczniów dyslektycznych w innych krajach
V. Nauki ścisłe
- Dorota Węziak-Białowolska - Analiza skal punktowania zadań – matura z matematyki 2007
- Jadwiga Brzdąk - Analiza wybranych zadań egzaminacyjnych i schematów ich oceniania
- Urszula Mazur, Elżbieta Tyralska-Wojtycza - PISA a egzamin gimnazjalny - w poszukiwaniu wspólnej ścieżki na przykładzie części matematyczno-przyrodniczej
- Karolina Kołodziej - Refleksje nad umiejętnościami gimnazjalistów w zakresie zastosowania wiedzy w praktyce, czyli jak to z dachem było
- Iwona Pecyna - Efektywność nauczania w gimnazjach w świetle umiejętności uczniów nabytych w szkole podstawowej
- Jerzy Nowik - Wykorzystanie doświadczeń Międzynarodowych Badań Osiągnięć Uczniów, Nauczycieli i Szkół IEA 1984 w późniejszych badaniach osiągnięć matematycznych
- Sylwia Jasiewicz - „Ziemniaczane” lekcje, czyli innowacje dydaktyczne na lekcji matematyki
- Ewa Strugała - Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów z fizyki
- Elżbieta Ostaficzuk, Grażyna Śleszyńska - Problematyka twórczości w edukacji matematycznej
- Elżbieta Ostaficzuk, Andrzej Wawrzyniak, Andrzej Werner - Jakość edukacji matematycznej na półmetku kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych
VI. Ocenianie szkolne
- Urszula Opłocka, Mariola Gurgul - O niebezpieczeństwach marginalizacji oceniania bieżącego
- Lidia Pasich - „Ocenianie kształtujące po polsku” – innowacyjna propozycja rozwoju osobistego dla ucznia i nauczyciela
- Urszula Opłocka - Między ocenianiem uczenia się i ocenianiem dla uczenia się
- Maria Krogulec-Sobowiec - Co zrobić, aby uczeń polubił sprawdzanie i ocenianie?
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Przygoda z e-ocenianiem
- Bogumiła Frąszczak - Ocenianie tradycyjne i e-ocenianie w świetle doświadczeń po pilotażu – spostrzeżenia na podstawie własnych doświadczeń oraz indywidualnych raportów przewodniczących zespołów i egzaminatorów
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Ocenianie osiągnięć szkolnych dzieci zdolnych – refleksja z drogi poszukiwania