XXI KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - ZASTOSOWANIA DIAGNOZY EDUKACYJNEJ
BYDGOSZCZ 2015
REFERATY PLENARNE
- Leszek Korporowicz - Ewaluacja jako komunikacja. Od animacji do alienacji
- Artur Pokropek - Nowe metody w diagnostyce edukacyjnej
- Barbara Ciżkowicz - Zastosowanie SEM do oceny różnic w uwarunkowaniach osiągnięć matematycznych polskich 15-latków w badaniach PISA 2003 i 2012
- Maria Groenwald - Nadmiar jako problem diagnostyki edukacyjnej
- Janusz Trempała - O pułapkach pomiaru osiągnięć szkolnych: „przeciętny uczeń” nie istnieje
- Maria Krystyna Szmigel, Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska, Przemysław Majkut - Egzaminator wobec twórczych odpowiedzi uczniów. Rzecz o opowiadaniu
- Filip Kulon, Henryk Szaleniec - Efekt egzaminatora w kontekście atrybutów pisma
- Jarosław Jagieła - Dlaczego analiza transakcyjna? O zastosowaniu jednej z koncepcji psychologicznych w edukacji
- Bolesław Niemierko - Czy psycholodzy nam pomogą w diagnostyce edukacyjnej? Badanie ich postaw w tej roli
- Ewa Filipiak - Zdolności wytwarzania konwergencyjnego i dywergencyjnego uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
PODSTAWOWE PROBLEMY DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
METODOLOGIA DIAGNOSTYKI - ASPEKTY JĘZYKOWE
- Michał Daszkiewicz - Wypowiedź ucznia jako podstawa diagnostyki edukacyjnej ukierunkowanej na kategorię doświadczenia osobistego
- Beata Udzik - Świat wartości i postaw w języku uczniów szkół ponadgimnazjalnych, czyli jak młodzi ludzie definiują i opisują wartości
- Kornelia Rybicka, Stanisław Plebański - Daleka i bliska diagnoza edukacyjna w kontekście psychologicznym i kulturowym
- Małgorzata Kosińska-Pułka - Pieśń XI Jana Kochanowskiego oraz wiersz Elizabeth Bishop Ta jedna sztuka jako koncepty diagnostyczne
METODOLOGIA DIAGNOSTYKI – ASPEKTY SYSTEMOWO-ORGANIZACYJNE
- Piotr Maciej Skorupiński - Standardy trafności pomiaru
- Sylwia Jaskuła - Zastosowania ewaluacji edukacyjnej. Trzy rodzaje koncentracji
- Urszula Mazur, Elżbieta Tyralska-Wojtycza - E-ocenianie, czyli o wdrożeniu systemu informatycznego do oceniania prac egzaminacyjnych z zakresu matematyki na egzaminie gimnazjalnym w 2015 roku
- Alina Król - Rola systemu ECVET w budowaniu Systemu Kwalifikacji w Polsce
UCZNIOWIE
- Teresa Wejner-Jaworska - Jak oceniać ucznia zdolnego z deficytami?
- Karolina Kołodziej - Czy dyskalkulia jest trafną diagnozą w kontekście egzaminu gimnazjalnego z matematyk
- Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk - Zróżnicowanie umiejętności matematycznych dziewcząt i chłopców z V klas szkół podstawowych
- Zofia Lisiecka - Pogmatwane drogi eksternów do wyższych umiejętności, lepszej pracy i lepszego życia
- Anna Kot - Wiedza osobista uczniów jako przedmiot diagnozy „z bliska”
- Jolanta Bębnik - Postawy gimnazjalistów wobec sytuacji szkolnych związanych z uczniami z dysleksją
- Elżbieta Rzepecka - Losy absolwentów małych i dużych wiejskich szkół podstawowych z województwa dolnośląskiego
- Sandra Frąckowiak - Trudne emocje u dziecka – wytyczne do przeprowadzenia rozmowy
RODZICE I ŚRODOWISKO
- Maria Sarnecka - Poszerzanie obszarów diagnostyki edukacyjnej – narracje rodziców w badaniach jakościowych przeprowadzonych przez nauczyciela
- Agnieszka Otręba-Szklarczyk - Czynniki oddziałujące na zaangażowanie rodziców w edukację dzieci
- Teresa Jadczak-Szumiło - Problemy diagnostyczne dzieci z FASD – implikacje diagnozy. Podsumowanie 15 lat badań własnych nad problemem dzieci z FASD w Polsce
- Sandra Walecka - Od diagnozy do sukcesu – ocenianie kształtujące w praktyce szkolnej
NAUCZYCIELE
- Małgorzata Jaśko - Nauczyciel badacz jako członek społeczności szkolnej. Nowe funkcje, wyzwania, problemy i dylematy
- Elżbieta Kowalik - Diagnostyka edukacyjna na przedmiotach uzupełniających w liceach ogólnokształcących
- Elżbieta Jasińska, Marek Jasiński, Michał Jasiński, Łukasz Jasiński, Laura Jasińska - Potrzeba diagnozy edukacyjnej i ewaluacji szkolnej a kształtowanie kompetencji współczesnego nauczyciela
EGZAMINY
- Henryk Palkij - Nowa formuła egzaminu maturalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie
- Agnieszka Fedoryniec - Po co szkole ewaluacja zewnętrzna?
- Anna Rappe - O sposobach interpretacji wyników egzaminu gimnazjalnego w dużych miastach na przykładzie Krakowa
- Magdalena Urbaś - Pomorska edukacja na III i IV etapie kształcenia
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Użyteczność zadań egzaminacyjnych z przedmiotów przyrodniczych w gimnazjalnej praktyce – możliwości i ograniczenia
- Ewa Ludwikowska - Zgodność oceniania zewnętrznego z ocenianiem wewnątrzszkolnym na przykładzie szkoły ponadgimnazjalnej
- Dorota Jurdzińska, Elżbieta Modrzewska - E-ocenianie jako innowacja technologiczna i jakościowa w systemie egzaminów zewnętrznych
ANALIZY STATYSTYCZNE WYNIKÓW DIAGNOZY EDUKACYJNEJ
MODELE ANALIZ STATYSTYCZNYCH
- Bartosz Kondratek - Przegląd statystyk dopasowania modeli IRT na poziomie zadania
- Przemysław Majkut, Grzegorz Humenny - Czynniki wpływające na zmianę aspiracji edukacyjnych rodziców względem uczniów szkół podstawowych
- Sławomir Pasikowski - Możliwości w zakresie pomiaru cech niejednorodnych na przykładzie postaw wobec szkoły
- Przemysław Majkut, Maciej Koniewski, Paulina Skórska - Wykorzystanie teorii odpowiedzi na wiązki zadań (Testlet Response Theory) w analizie wyników testów egzaminacyjnych
ZASTOSOWANIA ANALIZ STATYSTYCZNYCH
- Małgorzata Dzimińska - Amerykańskie podejście do wykorzystywania danych w celu stałego doskonalenia pracy szkół
- Aleksandra Jasińska-Maciążek, Grzegorz Humenny - Wykorzystanie egzaminów o niskiej doniosłości do oceny efektywności nauczania
- Paulina Skórska - Różnice osiągnięć edukacyjnych dziewcząt i chłopców w zakresie czytania i pisania
- Maciej Koniewski, Anna Hawrot - Analiza psychometryczna polskiej adaptacji skali Maslach Burnout Inventory – Educators Survey (MBI-ES)
- Paweł Grygiel - Test ukrytej struktury kwestionariusza „Poczucie Integracji Rówieśniczej”. Częściowo konfirmacyjny model podwójnego czynnika z ładunkami krzyżowymi
INTERPRETACJE ANALIZ STATYSTYCZNYCH
- Karolina Świst, Paulina Skórska, Artur Pokropek, Filip Kulon - Pomiar umiejętności rozwiązywania problemów złożonych – znaczenie oraz możliwości i sposoby wykorzystania w badaniach edukacyjnych
- Joanna Poziemska - Poczucie umiejscowienia kontroli zdarzeń szkolnych a osiągnięcia edukacyjne
- Aleksandra Jasińska-Maciążek - Nowa-stara formuła sprawdzianu. Porównawcza analiza psychometryczna egzaminów z 2014 i 2015 roku
- Ewa Stożek - Łokieć polski, czyli kilka uwag o wdrażaniu metody EWD w Polsce
ANALIZA TRANSAKCYJNA
- Edyta Widawska - Diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów
- Anna Pierzchała - Koncepcja dyskontowania transakcyjnego w analizie rzeczywistości edukacyjnej – diagnostyka i przykłady zastosowania
- Adrianna Sarnat-Ciastko - Konstruowanie i możliwości wykorzystania „Kalejdoskopu sytuacji szkolnych” – zestawu narzędzi badawczych dla edukacyjnych analityków transakcyjnych
- Zbigniew Łęski - Szkolne gry transakcyjne we wspomnieniach studentów
- Dorota Gębuś - Struktura osobowości nauczycieli i uczniów - analiza funkcjonowania w stanach Ja na podstawie wybranych sytuacji szkolnych
- Zbigniew Wieczorek - Wykorzystanie narzędzi projekcyjnych w analizie transakcyjnej (AT)