XIX KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - POLSKA EDUKACJA W ŚWIETLE DIAGNOZ PROWADZONYCH Z RÓŻNYCH PERSPEKTYW BADAWCZYCH
GNIEZNO 2013
REFERATY PLENARNE
- Bolesław Niemierko - Diagnostyka edukacyjna duża i mała
- Maria Groenwald - O diagnostycznym pozorze i dopuszczających się go diagnostach
- Maria Krystyna Szmigel - Gimnazjum niejedno ma imię – na podstawie wywiadów z dyrektorami
- Krzysztof Konarzewski - Względny wiek uczniów w oddziale a ich samoocena
- Barbara Ciżkowicz - Wybrane uwarunkowania osiągnięć polskich i fińskich 15-latków w badaniach PISA 2009
- Henryk Szaleniec, Bartosz Kondratek - Czy kształcenie kompetencji kluczowych w ramach projektu e-Akademia Przyszłości wpłynęło na poziom osiągnięć egzaminacyjnych uczniów szkół uczestniczących w projekcie?
- Maciej Jakubowski - Polska w świetle międzynarodowych badań umiejętności uczniów
- Marek Kaczmarzyk - Dyskretny „urok” oceny
REFERATY W SEKCJACH
A. SEKCJA STATYSTYCZNO-POMIAROWA
- Artur Pokropek - Porównywalność w badaniach międzynarodowych. Przykład wskaźnika motywacji do nauki w badaniu PISA 2006
- Josef Malach - Diagnozowanie kompetencji kluczowej „poczucie inicjatywności i przedsiębiorczość” – narzędzie i wyniki weryfikacji
- Bartosz Kondratek, Henryk Szaleniec, Marek Legutko - Rola diagnozy w Gimnazjalnym Programie Kształcenia Kompetencji kluczowych
- Maria Krystyna Szmigel - Edukacyjna wartość dodana w angielskiej szkole
- Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski - Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia
- Anna Hawrot, Aleksandra Jasińska - Kto się uczy poza szkołą? Predyktory korzystania z płatnej i bezpłatnej pomocy w nauce
- Maciej Koniewski - Zastosowanie Analizy Czynnikowej i modelowania IRT w opracowaniu skal pomiarowych, na przykładzie skali „nauczanie pod egzamin”
- Paulina Skórska, Maciej Koniewski, Przemysław Majkut - Wpływ wersji arkusza egzaminacyjnego na zróżnicowane funkcjonowanie zadań na przykładzie egzaminu gimnazjalnego
- Michał Modzelewski, Jolanta Pisarek - Zastosowanie teorii detekcji sygnałów do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos
- Tomasz Żółtak - Ograniczenia modeli regresji mieszanych efektów
B. SEKCJA DIAGNOZ OBSERWACYJNYCH
- Grażyna Szyling - Zmiana skali oceniania jako element zmiany myślenia o jakości osiągnięć uczniów
- Katarzyna Matuszczak, Ewa Stożek - W poszukiwaniu przykładów dobrej praktyki
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Projekt edukacyjny jako forma diagnozy umiejętności kluczowych ucznia gimnazjum – zdarzyło się w szkole
- Grzegorz Humenny - Efekty opieki przedszkolnej. Abstrakt
- Anna Rappe - Opinie nauczycieli i dyrektorów o systemie egzaminów zewnętrznych na podstawie badań prowadzonych przez zespół EWD
- Elżbieta Jasińska, Marek Jasiński, Michał Jasiński - Anatomia błędów i profilaktyka niepowodzeń – wyznacznikiem efektywności zewnętrznych wyników i szkolnej diagnozy
C. SEKCJA EWALUACYJNA
- Agnieszka Borek, Grzegorz Mazurkiewicz - Nie wiedzą, co wiedzą – uczniowie w procesie edukacyjnym w świetle wyników ewaluacji zewnętrznej
- Magdalena Tędziagolska, Tomasz Kasprzak - Aktywność uczniów w świetle danych z ewaluacji zewnętrznej – różne perspektywy
- Jakub Kołodziejczyk - Ewaluacja własnej pracy w opiniach nauczycieli
- Roman Dorczak - Wykorzystanie analiz wyników ewaluacji zewnętrznej dla rozwoju współpracy szkół z instytucjami w środowisku lokalnym – możliwości i ograniczenia
- Agnieszka Borek, Marzena Siejewicz - Jak zaprosić szkołę do rozwoju? Rola dyrektora w ewaluacji wewnętrznej
- Ewa Kędracka-Feldman - Diagnoza w pracy Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (między władzą, praktyką oświatową a wiedzą)
D. SEKCJA HUMANISTYCZNA
- Kornelia Rybicka - Szkolna diagnoza z psychologią myślenia i postrzegania czasu w tle
- Beata Udzik - Raport z ewaluacji zewnętrznej jako komunikat
- Henryk Palkij - Doskonalenie oceniania wypracowania – wybrane problemy
- Lidia Kęska - Poziom orientacji w dziejach i dorobku kultury muzycznej i jego związek ze zdolnościami muzycznymi
- Maria Michlowicz, Zofia Starownik - Ku wyższej jakości oceniania. O czynnikach mających wpływ na funkcję diagnostyczną egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
- Ewa Nowel - Rola wiedzy o uczniu i sobie samym w zmiennej rzeczywistości społecznej
- Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska - O funkcjonowaniu zadań sprawdzających umiejętności złożone w zakresie tworzenia tekstu na sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym
E. SEKCJA MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA
- Jerzy Chodnicki - Co się kryje za tymi liczbami?
- Anna Kossobucka - Fenomenografia jako metoda diagnozy genetycznej
- Marek Legutko - Kolce kompetencji matematycznych w gimnazjum. Kompetencje matematyczne jako efekty kształcenia w gimnazjum
- Karolina Kołodziej - W obronie zadań na dowodzenie na egzaminie gimnazjalnym
- Monika Jonczak, Elżbieta Ostaficzuk, Grażyna Śleszyńska - Sprawdzian umiejętności matematycznych uczniów – narzędziem diagnozy dyspozycji nauczyciela xxi wieku?
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Nowy egzamin gimnazjalny z przedmiotów przyrodniczych – lepszy od starego, czy tylko inny?
- Mariola Tracz - Wpływ egzaminów zewnętrznych na nauczanie geografii
F. SEKCJA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA
- Teresa Wejner-Jaworska - Jakość kształcenia uczniów dyslektycznych zależy od wspierającej roli nauczyciela
- Jakub Kołodziejczyk, Bartłomiej Walczak - Ekspozycja na zachowania agresywne i przemoc uczniów w szkołach poddanych ewaluacji zewnętrznej w roku szkolnym 2012/2013
- Anna Wiśniewska - Trafności i rzetelności egzaminów zewnętrznych w grupie uczniów z uszkodzeniem narządu słuchu na przykładzie egzaminu gimnazjalnego
- Alina Król - Europejski system transferu osiągnięć (ECVET) w kształceniu i szkoleniu zawodowym na przykładzie Szkocji, Niemiec i Polski