XX KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - DIAGNOZY EDUKACYJNE DOROBEK I NOWE ZADANIA
GDAŃSK 2014
JUBILEUSZ I REFERATY PLENARNE
- Maria Krystyna Szmigel - Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej obszary zainteresowań i refleksja związana z jubileuszem 10-lecia działalności
- Maciej Karwowski - Sprzeniemierzanie kreatywności?
- Henryk Szaleniec, Filip Kulon - Wpływ rodzaju pisma (ręczne vs komputerowe) na ocenę wypracowania maturalnego z języka polskiego
- Paulina Skórska, Karolina Świst - Wielkość efektu płci w wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych wskaźnikach osiągnięć ucznia
REFERATY W SEKCJACH
SEKCJA PSYCHOMETRYCZNA
- Barbara Ciżkowicz - Zastosowanie modelowania równań strukturalnych w badaniu związków przyczynowych na przykładzie danych PISA 2012
- Artur Pokropek - Dekonstrukcja skal szacunkowych. Przykład skali znajomości pojęć matematycznych uczniów w PISA 2012
- Grzegorz Humenny, Maciej Koniewski, Przemysław Majkut, Paulina Skórska - Migracje uczniów między zespołami klasowymi przy przejściu ze szkoły podstawowej do gimnazjum
- Filip Kulon, Mateusz Żółtak - Zróżnicowanie łagodności egzaminatorów między okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi
- Tomasz Żółtak, Grzegorz Golonka - Czy zgadywanie ma znaczenie? Różnice w oszacowaniach umiejętności z modeli IRT 2PL i 3PL w sytuacji występowania zgadywania
- Paulina Skórska, Karolina Świst, Artur Pokropek - Indywidualne i grupowe efekty motywacji testowej uczniów
- Bolesław Niemierko - Cztery typy diagnostów edukacyjnych
- Josef Malach, Martin Malčík - Testování žáků a zjišťování relativního přírůstku znalostí jako systémový prvek řízení kvality škol a školství (Testowanie uczniów i określenie edukacyjnej wartości dodanej jako elementy systemu zarządzania jakością szkół i szkolnictwa)
- Aleksandra Jasińska, Grzegorz Humenny - EWD dla II etapu edukacyjnego w Polsce: możliwości i wyzwania
- Paweł Grygiel, Ewelina Jarnutowska, Michał Maluchnik, Michał Modzelewski, Katarzyna Puchalska, Jolanta Pisarek - Czy samoocena szkolna jest skutkiem, czy przyczyną osiągnięć szkolnych
- Dariusz Witowski - Współczynnik doniosłości – próba ilościowego zdefiniowania egzaminu wysokich stawek
SEKCJA EWALUACYJNA
- Anna Rappe - Kompetencje wizytatorów-ewaluatorów w zakresie EWD
- Ewa Stożek, Anna Hawrot - Dlaczego szkoły analizują wyniki egzaminacyjne?
- Jolanta Pisarek, Michał Modzelewski - Wielkość klasy a przeciętne zaangażowanie ucznia na lekcji. Zastosowanie systemu obserwacyjnego Argos
- Agnieszka Fedoryniec - Po co nauczycielowi autoewaluacja?
- Marta Jurczyk - Badanie uniwersytetu w optyce „diagnozowania z bliska”
SEKCJA DIAGNOZY OSIĄGNIĘĆ TWÓRCZYCH
- Kornelia Rybicka - Diagnoza twórczych działań mózgu
- Bolesław Niemierko - Egzaminacyjne prace twórcze w uczelni wyższej
- Anna Wasilewska - Diagnozowanie i wspieranie myślenia twórczego - zaniedbany obszar edukacji wczesnoszkolnej
- Elżbieta Mariola Jasińska, Marek Jasiński, Michał Jasiński, Laura Jasińska - Wpływ twórczości uczniów na efektywność wyników diagnoz szkolnych – zarys problematyki
SEKCJA OCENIANIA SZKOLNEGO
- Beata Udzik - Sprawiedliwe ocenianie w opiniach studentów polonistyki. Świadomość i sposób jej wyrażania
- Maria Marcińczuk - Ocenianie piętnujące
- Teresa Wejner-Jaworska - Czynniki warunkujące lepsze wyniki w nauce w świetle badań prof. Johna Hattiego
- Ewa Kędracka-Feldman, Ewa Stożek - Rubric wspiera ocenianie uczących się ludzi… i organizacji
- Anna Kot - Warsztat diagnosty edukacyjnego wczoraj i dziś. Analiza porównawcza diagnozowania „z bliska” w ujęciu: Janusza Korczaka, Romany Miller, Ferenca Martona oraz w odniesieniu do współcześnie stosowanych technik badawczych
- Olga Ludyga - Oceniaj, aby uczyć – zmiany dotyczące oceny szkolnej w norweskich programach państwowych – na przykładzie szkoły średniej w Północnej Norwegii
SEKCJA HUMANISTYCZNA
- Bogdan Kozak - W jakim stopniu nowy arkusz egzaminacyjny z języka polskiego może stać się przydatnym narzędziem diagnostycznym dla nauczyciela?
- Maria Michlowicz, Zofia Starownik - Egzaminator – nauczyciel wobec odpowiedzi uczniów, czyli o potrzebie jakościowej zmiany sposobu komunikowania wyniku egzaminu gimnazjalisty
- Henryk Palkij - Problematyka gospodarcza w nauczaniu i na egzaminach z historii i wiedzy o społeczeństwie
- Ewelina Jarnutowska - Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS
- Anna Gruntkowska - Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach pozalekcyjnych w szkole podstawowej – prowadzenie szkolnego czasopisma
- Sandra Frąckowiak - Obraz wstydu. Wykorzystanie techniki wizualnej w diagnozowaniu poczucia wstydu u dzieci
SEKCJA MATEMATYCZNA
- Mariola Frontczak, Małgorzata Iwanowska, Urszula Jankiewicz, Beata Wąsowska-Narojczyk - Nauczyciel ucznia uzdolnionego matematycznie
- Karolina Kołodziej - Gimnazjaliści wobec Europejskiej Ramy Kwalifikacji
- Elżbieta Ostaficzuk, Grażyna Śleszyńska - W labiryncie projektu diagnostycznego „Połowa drogi…”
SEKCJA PRZYRODNICZA
- Elżbieta Kowalik - Strategie i procedury w nauczycielskich systemach oceniania osiągnięć z przyrody w liceum ogólnokształcącym
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Gdzie byliśmy? Dokąd zmierzamy? Czy się rozwijamy? Próba małej diagnozy na przykładzie biologii w egzaminie gimnazjalnym
- Aleksandra Zahorska - Karty pracy na warsztatach laboratoryjnych z chemii: między szansą na myślenie twórcze a jego zaprzepaszczeniem
- Joanna Sikora, Artur Pokropek - Jakiej płci są nauki ścisłe? Plany zawodowe nastolatków w 50 krajach na podstawie badania PISA 2006