XXIV KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - WSPOMAGANIE ROZWOJU KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH NAUCZYCIELI
KATOWICE 2018
- Dane bibliograficzne
- Bolesław Niemierko, Maria Krystyna Szmigel - PRZEDMOWA
CZĘŚĆ I. OCENIANIE ROZWOJU UCZNIA
- Artur Pokropek – Genetyka, diagnostyka, edukacja
- Bolesław Niemierko – Ta para musi się pogodzić! O potrzebie integracji egzaminów zewnętrznych z ocenianiem wewnątrzszkolnym
- Grażyna Szyling – Ku różnorodności w ocenianiu szkolnym. Od diagnozy do perspektyw zmiany
CZĘŚĆ II. BARWY REFORM EDUKACYJNYCH
- Franciszek Wyrwa, Aleksandra Wilkus-Wyrwa, Michał Wyrwa – Całość w edukacji to coś więcej niż suma szczegółów
- Maria Krystyna Szmigel, Henryk Szaleniec, Anna Korfel-Jasińska – Krakowskie nowe licea przekształcone z gimnazjów – wyzwanie dla szkół
- Joanna Lysy – Wpływ oczekiwań nauczyciela na rozwój zdolności oraz postępy uczniów na podstawie badań własnych oraz światowych badań naukowych
CZĘŚĆ III. ILOŚĆ I JAKOŚĆ W DIAGNOSTYCE
- Grzegorz Humenny, Paweł Grygiel, Roman Dolata – Płeć, ocena jakości relacji przyjacielskich a samotność wczesnych adolescentów
- Hanna Kędzierska – Opowiadanie o doświadczeniach z własnej praktyki jako metoda wspomagania rozwoju profesjonalnego nauczycieli
SEKCJA A. NOWY TYP UCZNIA
- Kornelia Rybicka, Stanisław Plebański – Między diagnozą poznawczą a pozapoznawczą – napięcia czy symbioza?
- Marcin Król – Potrzeby rozwojowe uczniów i ocena szkolna podstawą w budowaniu strategii pracy szkoły
- Wojciech Małecki – Strategie wyborów przedmiotów dodatkowych na egzaminie maturalnym
- Maria Foryś – Diagnoza zdolności, uzdolnień, „podwójnej wyjątkowości” w działalności nauczyciela i specjalisty
- Paweł Grygiel, Barbara Ostafińska-Molik, Grzegorz Humenny, Małgorzata Michel, Anna Gaweł – Dynamika heterofilii płciowej a zmiany poczucia integracji rówieśniczej w okresie wczesnej adolescencji
- Marcin Prościak – Wpływ rozwoju sceny e-sportowej na pokolenie młodych – na wybranych przykładach gier MOBA
- Marek Wasiak – Matura na 100 procent… i co dalej?
SEKCJA B. NAUCZYCIELE PIONIERZY
- Marek Legutko – Oczekiwane kompetencje diagnostyczne nauczycieli
- Josef Malach, Dana Vicherková – Reflexe jednotné přijímací zkoušky na střední školy s maturitou / Refleksja na temat pojedynczego egzaminu wstępnego do szkoły średniej z maturą
- Piotr Modzelewski – Edukacyjna skuteczność optymizmu – optymizm a oceny szkolne, wytrwałość w realizacji celów i przystosowanie szkolne
- Anna Florek, Katarzyna Hall – Jak zmienić motywację zewnętrzną w wewnętrzną? – praktyczne doświadczenia szkoły bez ocen na co dzień
- Elżbieta Mariola Jasińska, Marek Jasiński, Michał Jasiński, Łukasz Jasiński – Diagnoza stanu struktury profilu współczesnego ucznia (klienta edukacyjnego) jako determinant kształtowania aktualnych i przyszłych kompetencji diagnostycznych nauczycieli
- Katarzyna Kuchmacz, Urszula Opłocka, Krzysztof Oleś – Spacer Edukacyjny w Szkole Podstawowej nr 61 im. J. Korczaka we Wrocławiu
- Beata Krywult-Szczudło, Anna Misiewicz, Justyna Rytwińska – W stronę lepszej szkoły, czyli wykorzystywanie wyników diagnoz i egzaminów gimnazjalnych w procesie podnoszenia jakości pracy Gimnazjum nr 27 we Wrocławiu
- Piotr Modzelewski – Zjawisko odwlekania działań – prokrastynacji. Istota zagadnienia, przyczyny i konsekwencje
SEKCJA C. EWALUACJA SZKOŁY I KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
- Barbara Ciżkowicz – Ocenianie i ewaluacja procesu kształcenia w opinii dyrektorów szkół w badaniach PISA 2015
- Maria Groenwald – Ewaluacja dialogiczna w szkole. Refleksje z badań własnych
- Katarzyna Wyrwas – Wpływ rynku pracy na kształcenie zawodowe w zawodach górniczych
- Anna Rappe – Edukacja informatyczna oraz wyniki egzaminu maturalnego na przykładzie uczniów z Technikum A
- Krzysztof Presz - Podejście systemowe w komunikowaniu oceny efektów wykonania zadania praktycznego
- Adam Woś – Ewaluacja egzaminów zawodowych na przykładzie zawodu technik mechanik
SEKCJA D. OKIEM HUMANISTY
- Beata Udzik – Forma wypowiedzi jako narzędzie diagnozy sprawności językowej uczniów determinowanej gatunkowo
- Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska – O relacji uczniów na temat badanych umiejętności
- Beata Prościak – Jak wypełnić lukę w algorytmie umiejętności diagnostycznych nauczycieli?
- Henryk Palkij, Przemysław Majkut – Wyniki egzaminu maturalnego z historii jako efekt kształtowania umiejętności historycznych w szkole
- Jacek Kozieł – Kilka uwag o interpretacji poezji na egzaminach zewnętrznych z języka polskiego
- Magdalena Urbaś, Małgorzata Bukowska-Ulatowska – O wspomaganiu rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli języków obcych. Przykład z praktyki CEN w Gdańsku
- Barbara Freier-Pniok – Diagnozowanie i interpretacja umiejętności maturzystów jako element wspierania nauczyciela w pracy (na podstawie wyników egzaminu maturalnego z WOS-u w latach 2015–2017)
SEKCJA E. PRZYJAZNE PRZEDMIOTY ŚCISŁE
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza – Doskonalenie umiejętności diagnostycznych nauczyciela w zakresie przygotowania uczniów do rozwiązywania zadań testowych – na przykładzie przedmiotów przyrodniczych egzaminu gimnazjalnego
- Małgorzata Iwanowska, Alina Karaśkiewicz, Beata Wąsowska-Narojczyk – Od wieloaspektowości do jakości diagnozy uczniów
- Sławomir Sapanowski – O pewnym aspekcie konstrukcji testu wielostopniowego
- Karolina Kołodziej – Czy ten zegar się spóźnia? Uczniowie wobec zadań związanych z czasem
- Martyna Baranowska, Robert Zakrzewski, Wojciech Małecki – Ewaluacja konstrukcji wybranych zadań egzaminu maturalnego z chemii w kontekście odpowiedzi uczniowskich
- Józef Soja – Diagnoza umiejętności uczniów w zakresie pracy ze źródłami informacji w kontekście sukcesu egzaminacyjnego z geografii
- Iwona Król – Quo vadis, Educatio?