X KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - DIAGNOSTYKA EDUKACYJNA. STANDARDY WYMAGAŃ I NORMY TESTOWE W DIAGNOSTYCE EDUKACYJNEJ
KRAKÓW 2004
- Bolesław Niemierko - O jubileuszu, jubilatach i treści tomu
METODOLOGIA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
- Bolesław Niemierko - Założone i uzyskane, sprawdzające i różnicujące znaczenie treściowe egzaminacyjnej skali pomiarowej
- Peter Krope - Od życiowych doświadczeń do naukowych umiejętności. Pomiar wyników kształcenia wzdłuż ścieżki uczenia się
- Roman Konarski - Model cechy latentnej w analizie psychometrycznej testów i pozycji testowych
- Roman Dolata - Wybrane problemy rzetelności i trafności nowej matury
- Piotr Skorupiński - Krytyka standardów wymagań egzaminacyjnych za stanowiska radykalnego konstruktywizmu
- Henryk Szaleniec - Zarządzanie wiedzą w systemie egzaminów zewnętrznych - szkic do autodiagnozy
- Michał Daszkiewicz - Pierwsze kroki klasometrii
- Aleksandra Bartmańska - Wartość dodana w komunikowaniu wyników egzaminu, a przeciwdziałanie niewłaściwej interpretacji wyników egzaminów zewnętrznych
- Arleta Poręba-Konopczyńska - Miejsce teorii pomiaru dydaktycznego w naukach społecznych na podstawie przemyśleń Kena Wilbera
- Liliya Hrynerych - Reforma systemu egzaminacyjnego na Ukrainie - stan i problemy
W STRONĘ UCZNIA
- s. Leokadia Wojciechowska - System wychowawczy ks. Bosko jako podstawa wewnątrzszkolnego oceniania osiągnięć uczniów
- Maria Krystyna Szmigiel - Uczniowie o Sprawdzianie 2004 i jego wyniku
- Maria Groenwald - Meandry sprawiedliwego oceniania
- Grażyna Szyling - To wszystko kwestia strategii? Szara strefa oceniania w oczach uczniów
- Krzysztof Bednarek, Cezary Lempa - W drodze do skutecznego komentarza
- Małgorzata Lipska - Pokaż uczniowi cel, czyli o wybranych aspektach planowania pracy nauczyciela w kształceniu według wymagań
STANDARDY I SKALE
- Elżbieta Kowalik - Standardy edukacyjne w kształceniu chemicznym
- Janusz Mulawa, Jolanta Sokołowska, Dariusz Sroka - Testowanie w szkole: zmora czy metoda?
- Henryk Palkij - Od podręczników do praktyki szkolnej - Wpływ standardów wymagań z historii i wiedzy o społeczeństwie na kształcenie przedmiotowe
- Maria Gawrysiuk, Małgorzata Szurlej-Gielen - Refleksje nad rozumieniem maturalnych standardów wymagań egzaminacyjnych z języków obcych nowożytnych
- Ewa Chorąży - Jaką rolę mogą odegrać standardy wymagań egzaminacyjnych z historii w kształceniu według wymagań
- Anna Dubiecka - O jednolitości standardów wymagań egzaminacyjnych
- Bożena Śniadek - Jaki wpływ na proces nauczania fizyki w gimnazjum mogą wywierać standardy wymagań egzaminacyjnych?
- Teresa Sadoń-Osowiecka - Jak uczniowie gimnazjum, ich rodzice i nauczyciele rozumieją i wykorzystują standardy wymagań edukacyjnych?
- Tomasz Maciejewski - Standardy wymagań dla gimnazjalistów a podstawa programowa i programy nauczania w diagnostyce edukacyjnej na przykładzie bloku matematyczno-przyrodniczego
- Marek Zapieraczyński - Standardy wymagań egzaminacyjnych w szkole podstawowej i gimnazjum - rozumienie konstrukcji oraz wpływ tego na komunikowanie wyników i sposób ich odbioru
- Maria Krystyna Szmigel - Treściowe znaczenie wyniku egzaminacyjnego ucznia i szkoły na przykładzie sprawdzianu w 2004 roku
- Barbara Ciżkowicz - Stronniczość pozycji testowych
- Maria Sobczak - Wykorzystanie wskaźnika łatwości w badaniach podłużnych
- Barbara Hankus, Anna Stelmach - Jak skala staninowa stosowana w raportach OKE w Jaworznie jest przyjmowana, rozumiana i wykorzystywana w podnoszeniu jakości nauczania na przykładzie Miejskiego Gimnazjum nr 1 w Knurowie
- Janusz Figurski, Mariola Przekopiak - Standardy kwalifikacji zawodowych i standardy wymagań egzaminacyjnych - wzajemne relacje i rozbieżności
- Izabela Górecka, Witold Woźniak - Standaryzacja wyposażenia pracowni zawodowych a jakość kształcenia i egzaminowania
OCENIANIE I KOMUNIKOWANIE OCENY
- Czesław Ficner - Zmierzyć wychowanie
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Po co nauczycielom i uczniom przedmiotowy system oceniania - refleksje nauczycielki matematyki w szkole zawodowej
- Małgorzata Jagodzińska - Wewnątrzszkolne systemy oceniania - założenia i rzeczywistość szkolna
- Bożena Żuk - Wartościowe Społecznie Ocenianie - o wybranych oczekiwaniach wpisanych w wewnątrzszkolne systemy oceniania
- Teresa Wejner - Analiza porównawcza szkół zgodnie z teorią stratyfikacji społecznej
- Danuta Hyżak - Zgodność wyników dwu rodzajów oceniania
- Elżbieta Jasińska, Marek Jasińscy - Kompetencje nauczycieli w ocenianiu wewnątrzszkolnym uczniów, którzy nie spełniają najniższych wymagań egzaminacyjnych - twórcze systemy wsparcia
- Maria Sarnecka - Koncepcja włączenia uczniów klasy IV c Szkoły Podstawowej nr 12 we Wrocławiu w proces oceniania z informatyki
- Ewa Czaja, Halina Wróżyńska - Jak oceniać, motywując ucznia, by dać mu radość i satysfakcję z osiągnięć szkolnych?
- Barbara Przychodzeń, Maria Kutajczyk - Komunikowanie wyników egzaminu na przykładzie próbnych egzaminów gimnazjalnych organizowanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku
- Bożena Kotarska-Lewandowska - Komunikowanie wyników egzaminu wstępnego na wydziały architektury
- Bogumiła Frąszczak - Ryzyko błędu w pracy egzaminatora
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Egzaminator części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego wobec schematu punktowania i odpowiedzi ucznia
- Irena Maria Nyckowska - Nowa Matura z języka obcego - wyniki i ich wykorzystanie
- Janina Różanowska, Hanna Kościelska, Barbara Laska - Znaczenie różnych form komunikowania wyników sprawdzianu dla praktyki szkolnej
- Jerzy Paczkowski - Sprawiedliwość ocen, czyli zadowolenie ucznia z osiągnięć na I semestr w nowej szkole ponadgimnazjalnej
PRACOWNIA METODY EKWICENTYLOWEJ
- Bolesław Niemierko - Zrównywanie wyników Sprawdzianu 2004 do wyników Sprawdzianu 2003