XXV KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ – ZNACZENIE DIAGNOSTYKI DLA PROCESU KSZTAŁCENIA
KRAKÓW 2019
ZNACZENIE DIAGNOSTYKI DLA PROCESU KSZTAŁCENIA
- Dane bibliograficzne
- Bolesław Niemierko, Maria Krystyna Szmigel – PRZEDMOWA
CZĘŚĆ I. ZMIANA SYSTEMOWA W EDUKACJI
- Hanna Kędzierska – Nauczyciele gimnazjum – w poszukiwaniu nowej tożsamości
- Henryk Szaleniec, Maria Krystyna Szmigel – Egzamin ósmoklasisty w kontekście reform XX i XXI wieku
- Wojciech Małecki – Matura w nowej formule po czterech latach. I co dalej?
CZĘŚĆ II. DIAGNOŚCI EDUKACYJNI
- Maria Groenwald – Diagnostyka edukacyjna z perspektywy czasu. Okresy napięć, kryzysów i zmian
- Bolesław Niemierko – Sprawczość i wspólnotowość uczestników konferencji PTDE
CZĘŚĆ III. SZKOŁA WIELOPOZIOMOWA
- Krzysztof Konarzewski – Postawa czwartoklasistów wobec matematyki i ich osiągnięcia w matematyce
- Maciej M. Sysło – Jak oceniać osiągnięcia uczniów w zakresie myślenia?
CZĘŚĆ IV. BADANIA UCZNIOWSKIE I NAUCZYCIELSKIE
- Urszula Poziomek – Diagnoza kształcenia umiejętności badawczych uczniów, a ich osiągnięcia w tym obszarze na egzaminach zewnętrznych
- Małgorzata Krzeczkowska, Patryk Własiuk – Elementy pomiaru dydaktycznego w praktyce szkolnej – kurs dla studentów, przyszłych nauczycieli chemii
SEKCJA A. UCZNIOWIE
- Artur Pokropek, Badania edukacyjne, porównywalność, niezmienność pomiarowa i metody jej testowania
- Małgorzata Michel, Pozytywna diagnoza ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym w kontekście środowiska otwartego jako zaproszenie do rozwoju
- Katarzyna Parys, Efektywność działania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w zależności od właściwości wykonywanych zadań
- Przemysław Bąbel, Ile punktów za pobicie kolegi, a ile za kolczyk w nosie? Błędy i wypaczenia punktowych systemów oceniania zachowania uczniów
- Maria Krystyna Szmigel, Henryk Szaleniec, Uczniowie na progu transformacji szkoły
- Jerzy Lackowski, Diagnoza wstępna grupy uczniowskiej a skuteczność pracy nauczycielskiej (zarys problematyki)
- Teresa Wejner-Jaworska, Szkoła otwarta na ucznia
- Paweł Grygiel, Roman Dolata, Anna Gaweł, Sylwia Opozda-Suder, Julia Łosiak-Pilch, Barbara Ostafińska-Molik, Grzegorz Humenny, Tajemnica tajemnic, czyli o gotowości do ujawniania tajemnic w relacjach rówieśniczych przez uczniów na progu wczesnej adolescencji
- Marcin Prościak, Między cyfryzacją, gamingiem a nauką – o motywacjach pokolenia XD
- Tomasz Żółtak – Ogólnopolski system monitorowania losów absolwentów szkół zawodowych z wykorzystaniem danych administracyjnych – stan prac i perspektywy
- Małgorzata Król, Marcin Król – Wpływ śródrocznej oceny szkolnej na śródroczną subiektywną (samo)ocenę ucznia z matematyki w okresie adolescencji
SEKCJA B. NAUCZYCIELE
- Katarzyna Potyrała – Planowanie, realizacja i ewaluacja procesu dydaktycznego ukierunkowanego na kształtowanie kompetencji społecznych
- Sławomir Olszewski – Diagnoza wzmocnień i obciążeń zawodowych – refleksje na temat autodiagnozy w procesie kształtowania tożsamości zawodowej pedagoga specjalnego
- Maciej Jakubowski – Czy edukacja może być jak medycyna?
- Ewa Sitko – Indywidualizacja – wymaganie i wyzwanie. Co każdy nauczyciel o uczniu wiedzieć powinien
- Grażyna Szyling – Diagnostyka edukacyjna w epoce ekspertów. Przypadek wczesnej edukacji
- Maria Foryś – Diagnoza w pracy nauczyciela – terapeuty
- Anna Finkstein, Krzysztof Jurek – Ze wspomnień starego egzaminatora… Kilka uwag o systemie egzaminów zewnętrznych
- Adam Balicki – Problematyka zgłaszania zastrzeżeń do ocen ustalonych przez nauczyciela
- Aleksander Ławiński, Krzysztof Bednarek, Cezary Lempa – Kompetencje diagnostyczne nauczycieli na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego w opinii uczestników konwersatorium XXIV Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej
- Elżbieta Mariola Jasińska, Marek Jasiński, Michał Jasiński, Łukasz Jasiński – Motywowanie uczniów i nauczycieli – wybrane doświadczenia
- Małgorzata Krzeczkowska, Robert Zakrzewski, Michał Kobyłka – W jaki sposób kształtować kompetencje diagnostyczne przyszłych nauczycieli?
SEKCJA C. PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE
- Anna Gruntkowska – O motywowaniu uczniów do pracy na zajęciach pozalekcyjnych w szkole podstawowej – prowadzenie kółka dziennikarskiego
- Karolina Świst – Przetwarzanie języka naturalnego a ocena prac maturalnych z języka polskiego
- Beata Prościak – Źródła motywacji czytelniczej uczniów i ich kompetencje motywacyjne na podstawie predyspozycji czytelniczo-rozwojowych
- Bożena Barańska – Żeby się chciało chcieć, czyli o trudach oswajania tekstów na lekcjach języka polskiego
- Maria Michlowicz – O wybranych wymiarach egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
- Beata Ciesielka-Piątek – Stowarzyszenie Polonistów jako łącznik między OKE a środowiskiem nauczycielskim
- Henryk Palkij – Rozwój form egzaminowania z historii i wiedzy o społeczeństwie w świetle nowego systemu szkolnego
SEKCJA D. PRZEDMIOTY ŚCISŁE
- Bartosz Kondratek – Wykorzystanie modelowania IRT do statystycznej kontroli niereprezentatywności próby badawczej przy wyznaczaniu właściwości psychometrycznych zadań egzaminacyjnych
- Iwona Król, Wojciech Przybylski – Nauki ścisłe w XXI wieku
- Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk – Kształtowanie kompetencji miękkich na lekcjach matematyki w szkole podstawowej
- Urszula Mazur, Karolina Kołodziej – Diagnoza umiejętności rozwiązywania zadań z kontekstem praktycznym po egzaminie ósmoklasisty
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza – 18 lat egzaminu gimnazjalnego. Coś się kończy, coś się zaczyna – z doświadczeń własnych
- Magdalena Urbaś – Diagnostyczna rola konkursu – wojewódzki konkurs przedmiotowy z biologii
- Leszek Lewoc, Marek Legutko – Lekarski Egzamin Początkowy
- Josef Malach, Dana Vicherkova – Opinia nauczycieli czeskich na temat koncepcji Jednolitego Egzaminu Wstępnego do szkół średnich w Republice Czeskiej
- Jana Marie Šafránková – Approaches to internal quality assessment methods of teaching (Podejścia do wewnętrznych metod oceny jakości nauczania)
- Anna Rappe – Wykorzystanie materiałów o wynikach egzaminu maturalnego z informatyki
- Małgorzata Kuźniak-Stankowska – Projekt „Integracja baz danych systemu oświaty”
PANELE DYSKUSYJNE
- Aleksander Ławiński, Urszula Okrajni, Cezary Lempa – Komu potrzebne są diagnozy edukacyjne i po co?
- Małgorzata Kuźniak-Stankowska, Marcin Król – Jak rewolucja cyfrowa zmieniła oczekiwania i umiejętności poznawcze uczniów