XIII KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - UCZENIE SIĘ I EGZAMIN W OCZACH UCZNIÓW
ŁOMŻA 2007
DIAGNOSTYKA ROZWOJOWA NA UŻYTEK NAUCZYCIELA
- Andrzej Janowski - Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia
POSTĘPY DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
- Bolesław Niemierko - Rozwój jako zdawanie egzaminów
- Michał Daszkiewicz - Uczenie się i egzamin "na ustach" uczniów i nauczycieli - konstruktywna analiza wypowiedzi obojga stron
- Jarosław Chaciński - Zorientowana na ucznia edukacja estetyczna w heterogenicznym środowisku - o percepcji, rozumieniu i przeżywaniu sztuki w świecie paradoksów wartościowania i oceniania
- Wojciech Kwiatek - Czy dobrze zdana matura jest gwarantem powodzenia na studiach?
- Ewa Stożek - Prognostyczna funkcja zadania matematycznego?
- Stanisław Jakubowicz, Stanisław Plebański, Kornelia Rybicka, Beata Udzik - W poszukiwaniu metod diagnozy umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego maturzystów
- -Elżbieta Jaworska, Bożena Makulska-Dąbkowska, Elżbieta Ostaficzuk, Andrzej Wawrzyniak, Andrzej Werner - Na edukacyjnych ścieżkach czyli diagnoza umiejętności uczniów na podstawie analizy błędów
- Barbara Przychodzeń - Uczenie się i jego rezultat w świetle badania uwarunkowań osiągnięć uczniów na sprawdzianie w 2006 roku - analiza porównawcza dwóch szkół podstawowych o różnych wynikach sprawdzianów
- Maria Krystyna Szmigel - Uczenie się w opiniach uczniów szkół ponadgimnazjalnych
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Oczekiwania gimnazjalistów
- Henryk Szaleniec - Refleksje na temat rozwoju systemu egzaminacyjnego
UCZENIE SIĘ I JEGO WYNIK
- Bożena Kotarska-Lewandowska - Komunikat graficzny w uczeniu się
- Maria Sobczak - Uczmy (się) rozwiązywania zadań otwartych
- Teresa Kutajczyk - Uczenie się i jego rezultat w świetle wyników badania uwarunkowań osiągnięć uczniów na sprawdzianie w 2006 roku - analiza porównawcza gmin
- Krzysztof Bednarek, Cezary Lempa - Uczeń wykorzystuje wyniki egzaminu zewnętrznego
- Elżbieta Jaworska, Bożena Makulska-Dąbkowska, Elżbieta Ostaficzuk, Andrzej Wawrzyniak, Andrzej Werner - Ewaluacja formatywna czyli kompetencje matematyczne In statu nascendi na podstawie projektu edukacyjnego " W połowie drogi..."
- Marta Choroszczyńska, Beata Kossakowska - Czy doświadczenia polskie w zakresie wdrażania oceniania kształtującego są OK?
- Marianna Skibińska - Uczenie się...
- Aleksander Ławiński - Konkurs wiedzy o powiecie wolsztyńskim 2001-2007
- Grażyna Szyling - Więc motywuje? Wybrane aspekty funkcji motywującej oceny szkolnej postrzeganej z perspektywy ucznia i nauczyciela
DIAGNOSTYKA NA CO DZIEŃ
- Klemens Stróżyński - Wiarygodność diagnostyki edukacyjnej
- Wojciech Malec - Efekt metody w pomiarze sprawdzającym na przykładzie testowania kolokacji języka angielskiego
- Przemysław Majkut - W jaki sposób uczniowie postrzegają pracę nauczycieli podczas lekcji?
- Leszek Ciesielski - Efektywność kształcenia - analiza porównawcza osiągnięć na egzaminach zewnętrznych z wykorzystaniem wspólnej skali
- Zofia Lisiecka - Wyniki egzaminacyjne uczniów jako podmiot i przedmiot badań
- Marek Zapieraczyński, Sławomir Sapanowski, Anna Zbidi - Zależność wyników uzyskiwanych przez uczniów z zadań otwartych od liczby punktów zyskanych za zadania zamknięte
- Czesław Jarosz - Znaczenie psychospołecznego kontekstu wyników sprawdzianu uczniów z lekką niepełnosprawnością umysłową w świadomości nauczycieli szkół specjalnych i ogólnodostępnych
- Magdalena Michalak - Obserwacje i jej uwarunkowania
- Marta Firsiuk - Czynniki społeczno-ekonomiczne jako zmienne kontrolne w badaniu zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych gimnazjalistów
WYCHOWAWCZE ASPEKTY EGZAMINOWANIA
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Przede wszystkim informacja
- Maria Groenwald - Nasza Przyjaźń nigdy się nie rozstanie
- Małgorzata Lipska - Co dalej gimnazjalisto?
- Teresa Wejner - Prawa ucznia w kontekście egzaminów zewnętrznych i oceniania wewnątrzszkolnego
- Teresa Janicka-Panek - Samoocena osiągnięć edukacyjnych szóstoklasistów a wyniki sprawdzianu
- Anna Kossobucka - Wychowanie moralne na lekcjach biologii - zniewolenie czy wyzwolenie?
- Elżbieta Jasińska - Kompetencje i zachowania nauczyciela w zakresie podnoszenia jakości odbioru przez ucznia informacji o wynikach uczenia się. Systemy wsparciowe dla rodziców jako propozycja modelowa
EGZAMIN W OCZACH UCZNIÓW
- Anna Rappe - Opinie uczniów o egzaminie gimnazjalnym w 2006 roku
- Anna Dubiecka, Jacek Stańdo - Prognozowanie przez uczniów wyniku próbnego egzaminu
- Elżbieta Jaworska, Bożena Makulska-Dąbkowska, Elżbieta Ostaficzuk, Andrzej Wawrzyniak, Andrzej Werner - W poszukiwaniu uczniowskich motywacji. Dynamika rozwoju kompetencji matematycznych uczniów na podstawie wyników sprawdzianów "W połowie drogi...", i co z tego wynika
- Żanetta Kaczmarek - Proces kształcenia w opinii studentów Akademii Medycznej
- Izabela Suckiel - Egzamin maturalny i zasady rekrutacji na studia w opinii tegorocznych maturzystów
- Waldemar Jasiński - Motywacje uczniów do nauki (doniesienie badawcze)
SENS JAWNY I UKRYTY EGZAMINU POLONISTYCZNEGO
- Anna Krasuska, Elżbieta Modrzewska - Założenia egzaminu ustnego z języka polskiego a praktyka szkolna
- Monika Stawicka - Standaryzacja jako element na drodze do egzaminów certyfikowanych
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Droga do sukcesu dydaktycznego - komunikat badawczy
- Maria Romanowska - Umiejętności językowe ucznia jako jedna z przesłanek sukcesu dydaktycznego i egzaminacyjnego
- Adam Brożek - Badanie PIRLS 2006 w Polsce
- Teresa Bulska, Bogdan Kozak - Pytania o ocenianie, czyli egzamin po egzaminie
DIAGNOZA W PRZEDMIOTACH HUMANISTYCZNYCH
- Jolanta Czarnotta-Mączyńska - Wróżenie z fusów. Pytania o wartość diagnostyczną arkuszy egzaminacyjnych w części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego
- Krzysztof Jurek - Zadanie „rozrywające” na egzaminie maturalnym z historii
- Henryk Palkij - Sukcesy i porażki na egzaminie jako efekt przygotowania się samodzielnego i szkolnego
- Jakub Lis, Piotr Świędrych - Wersje arkuszy egzaminacyjnych a niesamodzielność pracy uczniów
- Kornelia Rybicka - Związki wiedzy wyjaśniającej i interpretacyjnej w kształceniu polonistycznym
- Agnieszka Weiner - Diagnoza umiejętności muzycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym
- Irena Nyckowska - Wpływ działań innowacyjnych na motywację do nauki języków obcych uczniów klas maturalnych
EGZAMINY Z PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH
- Hanna Marek - Program nauczania a osiągnięcia gimnazjalistów w zakresie matematyki
- Anna Dubiecka, Jacek Stańdo - Porównanie umiejętności matematycznych uczniów, którzy w 2007 roku pisali próbną maturę na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
- Andrzej Chruściany - Wyniki egzaminu maturalnego z informatyki maturzystów w latach 2005 i 2006 na tle wyników innych egzaminów zewnętrznych
- Danuta Piróg, Mariola Tracz, Barbara Gurgul - Motywy wyboru geografii na maturze a wyniki egzaminu maturalnego - studium przykładowe
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Wyniki egzaminu gimnazjalnego źródłem inspiracji nauczyciela i ucznia
- Karolina Kołodziej - Kategoryzacja rozwiązań zadań otwartych części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego
- Jerzy Paczkowski - Historia jednego zadania (na marginesie egzaminu gimnazjalnego 2006)