IX KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - TRAFNOŚĆ POMIARU JAKO PODSTAWA OBIEKTYWIZACJI EGZAMINÓW SZKOLNYCH
ŁÓDŹ 2003
CZĘŚĆ TEORETYCZNA
- Bolesław Niemierko - Jaki pomiar dydaktyczny jest nam potrzebny?
- Krzysztof Konarzewski - Egzamin 2002: rzetelność i trafność testu matematyczno-przyrodniczego
- Peter Krope, Wilhelm Wolze - Ordinary Language and Scientific Language. Test Validity from a Constructivistic Point of View
- Piotr Maciej Skorupiński - Geneza pojęcia trafności teoretycznej
- Michał Daszkiewicz - Znaczenie i zawartość „argumentu” oraz jego rola w ustalaniu trafności i komunikowaniu wyników egzaminu
- Janusz Mulawa, Dariusz Sroka - Trafność pomiarowa empirycznej normy osiągnięć
- Marek Kryniewski - Klasyczne i probabilistyczne miary jakości zadania testowego - nowe możliwości
- Elżbieta Kowalik - Dwa rodzaje egzaminów w opiniach uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów szkół
- Grażyna Szyling - „Być może będzie w przyszłości ozdobą polskiej piłki nożnej?”. Wybrane aspekty trafności oceny końcowej osiągnięć ucznia
- Maria Groenwald - Czy postępowanie uczestników zewnętrznych egzaminów powinno podlegać kodyfikacji?
- Klemens Stróżyński - Pedagogiczny sens oceniania - komunikowanie wyników
CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA
1. WOKÓŁ TRAFNOŚCI EGZAMINOWANIA
- Bożena Żuk - Miejsce hermeneutyki w procesie budowania trafności egzaminów powszednich i doniosłych
- Czesław Ficner - Nietraf(io)ne mierzenie jakości pracy szkoły
- Małgorzata Lipska - O niebezpiecznych relacjach programów nauczania i egzaminów zewnętrznych
- Teresa Janicka-Panek - Od standardu wymagań egzaminacyjnych do standardu wewnętrznej adekwatności ucznia
- Marek Zapieraczyński - Zapis standardów wymagań egzaminacyjnych dla sprawdzianu w szkole podstawowej - propozycja zmiany
- Małgorzata Jagodzińska, Irena Nyckowska - Od niezależności sytuacji egzaminacyjnej do obiektywizmu sprawdzianu
- Wojciech Walczak - Związek pomiędzy dwoma typami oceniania w szkole podstawowej a wynikami osiąganymi przez uczniów w pierwszym okresie nauki w gimnazjum
- Piotr Maciej Skorupiński - Kryterialny wymiar trafności interpretacji wyników egzaminu gimnazjalnego
- Danuta Król - O trafności prognostycznej egzaminu gimnazjalnego
- Maria Szafraniec, Marek Szafraniec, Piotr Szlecht - Szkolny system oceniania - mit i rzeczywistość. (Szkolne systemy oceniania w szkołach województwa śląskiego w świetle raportów z mierzenia jakości pracy szkoły Kuratorium Oświaty w Katowicach i badań własnych)
- Czesław Ficner - Program (UPET/IMPROVE jako praktyczna próba realizacji idei egzaminów sprawdzających opartych na programie nauczania
2. OD MOTYWACJI UCZNIA DO ETYKI EGZAMINOWANIA
- Ewa Lubina, Krzysztof Gilewski - Egzamin zewnętrzny jako czynnik konsolidujący środowisko szkolne
- Maria Sobczak - O potrzebie, celach i możliwości prowadzenia w szkole diagnozy wstępnej. Zarys koncepcji i wybrane wyniki badania
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Czego można się dowiedzieć ze sposobu udzielania odpowiedzi przez uczniów?
- Ewa Lubina, Krzysztof Gilewski - Motywacyjna funkcja egzaminów zewnętrznych w świetle dotychczasowych doświadczeń związanych z egzaminem gimnazjalnym
- Krzysztof Bednarek, Cezary Lempa - Znaczenie kontekstu dla trafnego komentarza do wyników oceniania zewnętrznego
- Maria Krystyna Szmigel - W poszukiwaniu przyczyn zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych ze względu na płeć
- Danuta Hyżak - Wyniki sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego a planowanie działań usprawniających kształcenie
- Aleksandra Bartmańska - Kodeks etyki egzaminatora
- Henryk Szaleniec - Zgodność punktowania wyników zadań otwartych przez dwu egzaminatorów
- Jakub Lis - Jak weryfikować pracę egzaminatorów w trakcie sesji egzaminacyjnej?
- Maria Jolanta Kuczyńska - Jak uczniowie II klas liceum i technikum rozumieją czytany tekst? (refleksje z badań osiągnięć szkolnych)
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Ilość miarą jakości, czyli o punktowaniu zadań sprawdzających z matematyki
- Halina Wróżyńska - Cele nauczania a proces kontroli i oceny w szkolnej edukacji historycznej