XVIII KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - REGIONALNE I LOKALNE DIAGNOZY EDUKACYJNE
WROCŁAW 2012
REFERATY PLENARNE
- Maciej Jakubowski - W obronie testomanii, czyli o przydatności i ograniczeniach standaryzowanych testów
- Leszek Korporowicz - Refleksja jako działanie. O stałej potrzebie przełamywania redukcji w pojmowaniu badań ewaluacyjnych w edukacji
- Bolesław Niemierko - Jawne i ukryte błędy pomiaru dydaktycznego
- Krzysztof Kruszewski - Poszerzajcie temat błędów pomiaru dydaktycznego
- Roman Dolata, Artur Pokropek - Czy warto urodzić się w styczniu? Wiek biologiczny a wyniki egzaminacyjne
- Henryk Szaleniec - Możliwości wykorzystania zrównanych wyników egzaminu gimnazjalnego w szkolnej diagnozie
- Jarosław Górniak - Edukacja a rozwój Polski - wybrane wyzwania w kontekście wyników projektu badawczego Bilans Kapitału Ludzkiego
- Stanisław Walukiewicz - Kapitał społeczny w edukacji
- Maria Krystyna Szmigel - Waloryzacja edukacyjna województwa małopolskiego na podstawie wyników egzaminacyjnych z przedmiotów ogólnokształcących
- Jarosław Jagieła - Analiza transakcyjna jako metoda diagnozy pedagogicznej
REFERATY W SEKCJACH
A. MODELE PSYCHOMETRYCZNE
- Artur Pokropek - Wielogrupowy Model IRT. Analizy Symulacyjne
- Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski - Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych
- Anna Hawrot - Wybrane właściwości psychometryczne Skali Samoregulacji w wersji skróconej
- Radosław Kaczan, Piotr Rycielski - Diagnoza umiejętności dzieci 5-, 6- i 7-letnich za pomocą Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym TUnSS
- Artur Pokropek, Tomasz Żółtak - Nowe modele jednorocznej EWD
- Magdalena Grudniewska, Bartosz Kondratek - Zróżnicowane funkcjonowanie zadań w egzaminach zewnętrznych w zależności od płci na przykładzie części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego
- Piotr W. Parczewski - Nauczycielskie systemy oceniania jako systemy autopojetyczne. Teoria systemów
- Jolanta Pisarek, Ewelina Jarnutowska - Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych
- Anna Hawrot - Wybór ma znaczenie, czyli problem miar dopasowania pozycji testowych do modelu pomiarowego w tworzeniu testów za pomocą metody IRT
B. EWALUACJA W EDUKACJI
- Sylwia Jaskuła - Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej
- Maria Groenwald - Co na płaszczyźnie diagnostyki edukacyjnej łączy Henryka Szaleńca z Bruno Latourem i co na to Bolesław Niemierko?
- Jan Herczyński - Wskaźniki oświatowe jako narzędzie diagnozy lokalnych systemów oświatowych
- Maria Krystyna Szmigel, Anna Rappe - Przykład diagnozy lokalnej z wykorzystaniem wyników egzaminacyjnych z przedmiotów ogólnokształcących
- Aneta Anna Wiktorzak - Struktura rynku edukacyjnego
- Paulina Skórska, Maciej Koniewski, Przemysław Majkut - Obiektywność oceny stopnia spełnienia wymagań stawianych przez państwo szkołom w ramach Systemu Ewaluacji Oświaty
- Urszula Opłocka - Ewaluacja w Turcji i w krajach Unii Europejskiej - spostrzeżenia po wizycie studyjnej
- Roman Dorczak - Bariery wykorzystania wyników ewaluacji zewnętrznej przez władze oświatowe na poziomie lokalnym
- Katarzyna Czyżów - LEPSZA SZKOŁA - nowoczesne narzędzie badające postępy ucznia
C. DIAGNOSTA EDUKACYJNY W SZKOLE
- Maria Sobczak - Model diagnostycznych badań podłużnych dla szkoły podstawowej
- Grażyna Szyling - O „nadwyżce wiedzy” w diagnozowaniu klasy szkolnej
- Marek Legutko - Diagnozy edukacyjne dla klasy jako organizacji uczącej się
- Teresa Wejner - Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna i jej wpływ na sukces edukacyjny
- Maria Michlowicz - Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla jakości i efektów kształcenia O wybranych aspektach różnych sposobów diagnozowania potrzeb edukacyjnych na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
- Elżbieta Prószyńska - Z doświadczeń Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży ze współpracy z samorządami terytorialnymi
- Jerzy Paczkowski, Tamara Kropiowska - Komu potrzebna jest wewnątrzszkolna diagnoza?
- s. Leokadia Ewa Wojciechowska - Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły - ocenianie szkolne - refleksje ze szkolnego korytarza
- Ewa Nowel - Kapitał szkoły w opiniach nauczycieli powiatu ostrzeszowskiego
- Maria Sarnecka - Wybrane problemy diagnozy na przykładzie programu dla uzdolnionych uczniów kl. III szkoły podstawowej
- Maciej Meller - Wykorzystanie dziennika elektronicznego w analizie wyników nauczania w gimnazjum
D. PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE
- Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska - W poszukiwaniu jednolitego systemu oczekiwań O wybranych aspektach zmiany w kontekście nowej formuły egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
- Krzysztof Jurek - Egzamin gimnazjalny z historii. Obserwacje i wnioski
- Henryk Palkij - Nowe perspektywy analizy zadań maturalnych z historii i WOS-u - szansa czy zagrożenie?
- Filip Kulon, Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Katarzyna Paczuska - Porównanie wyników Europejskiego Badania Kompetencji Językowych i egzaminu gimnazjalnego z języków obcych
- Mariola Gurgul - Obiektywizm egzaminu Goethe-Zertifikat B2. Opinia egzaminatora
- Kornelia Rybicka - Rozpoznawanie szkolnego oceniania
- Wioletta Kozak, Małgorzata Latoch-Zielińska - O interpretacji na egzaminie z języka polskiego. Dylematy polonisty
- Beata Udzik - Diagnoza umiejętności tekstotwórczych licealisty
- Julia Kłoczko - Wykorzystanie diagnozy i terapii logopedycznej do rozwijania procesów poznawczych dziecka i poszerzania wiedzy rodziców
- Teresa Bulska-Leśniak, Dorota Plata - Diagnoza jako narzędzie sprawdzania i uczenia
E. PRZEDMIOTY ŚCISŁE
- Karolina Kołodziej, Urszula Mazur - Diagnoza dla Użycia strategii oraz Rozumowania i argumentacji na przykładzie egzaminu gimnazjalnego z matematyki
- Elżbieta Ostaficzuk, Grażyna Śleszyńska - Diagnoza umiejętności matematycznych - drogowskaz do indywidualnego rozwoju uczniów
- Agnieszka Sułowska - Schematy oceniania zadań z matematyki
- Jerzy Matwijko - W jakim stopniu uczniowie opanowali umiejętność Wykorzystywania wiedzy w praktyce? Analiza zadań otwartych z arkusza Sprawdzian 2012
- Mariola Frontczak, Małgorzata Iwanowska, Urszula Jankiewicz, Beata Wąsowska-Narojczyk - Wykorzystanie wyników sprawdzianów diagnozujących umiejętności matematyczne uczniów
- Ewa Kędracka-Feldman - Czy diagnoza edukacyjna może potwierdzić pozytywny związek TIK z jakością kształcenia?
- Anna Nowel-Śmigaj - Mój i twój piasek. Edukacja przestrzenna i architektoniczna od przedszkola do politechniki
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Nowy egzamin gimnazjalny z przedmiotów przyrodniczych - uwolnione emocje
- Jagna Hałaczek, Irmina Buczek - Zmiany w egzaminie gimnazjalnym z geografii związane z wprowadzeniem nowej podstawy programowej
- Mariola Tracz - Diagnoza osiągnięć uczniów z geografii na egzaminie gimnazjalnym - refleksje dla praktyki edukacyjnej