XXII KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - DIAGNOZOWANIE TWÓRCZOŚCI UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
KRAKÓW 2016
CZĘŚĆ I. PORZĄDKOWANIE POJĘĆ
- Krzysztof J. Szmidt - Kluczowe kompetencje nauczyciela twórczości jako diagnosty
- Bolesław Niemierko - Twórczy słabeusz. O poszerzenie kręgu zdolnych uczniów
- Beata Udzik - Ad fontes, czyli zacznijmy od uzgodnienia znaczeń
CZĘŚĆ II. MAGIA SZTUKI
- Andrzej Bednarczyk - O czym „mówi” dzieło sztuki?
- Mirosław Sikorski - Semir Zeki, Inner Vision
CZĘŚĆ III. W GĄSZCZU WYZWAŃ
- Adam Brincken - Edukacja artystyczna jest dyscypliną sztuki
- Henryk Szaleniec, Maria Krystyna Szmigel - Ocenianie wiedzy uczniów o kulturze i sztuce
PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI
- Anna Pierzchała, dr Dorota Gębuś - Zachowanie w obliczu sytuacji problemowej – diagnoza w perspektywie pedagogiki twórczości i analizy transakcyjnej
- Maria Foryś - Zdolności twórcze i osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją
- Maria Groenwald - W poszukiwaniu trafności biograficznych badań nad twórczością Studium biograficzne przypadku
- Małgorzata Chojak - Diagnoza neuropedagogiczna – próba nakreślenia założeń teoretycznych
- Krzysztof Jurek, Jacek Kozieł - Czy na egzaminie maturalnym ujawniają się talenty humanistyczne? Rekonesans
- Elżbieta Jasińska, Marek Jasiński, Michał Jasiński, Laura Jasińska, Łukasz Jasiński - Zanim o twórczości w diagnostyce i ewaluacji szkolnej, najpierw pytania o twórczość
- Urszula Sajewicz-Radtke - Mediacja w treningu poznawczym jako skuteczna metoda stymulowania myślenia twórczego
ROZWÓJ TWÓRCZY
- Kornelia Rybicka, Stanisław Plebański - Budowanie, wzmacnianie i diagnozowanie motywacji wewnętrznej uczniów
- Josef Malach, Kateřina Kristová - Výzkum vztahu mezi kreativitou žáků z ákladních a středních škol a jejich profesním zaměřením
- Teresa Wejner-Jaworska - Rozwijanie kreatywności uczniów w toku zajęć lekcyjnych
- Przemysław Majkut, Maciej Koniewski, Paulina Skórska, Maciej Jakubowski - Strategie badań nad pozapoznawczymi umiejętnościami uczniów na przykładzie Public Education Evaluation System, realizowanym przez Public Education Evaluation Commission w Arabii Saudyjskiej
- Sabina A. Nowak - Nowa jakość oceniania: ocenianie kształtujące
- Zbigniew Łęski - Emocje w Sieci – Dziecko realne czy strukturalne?
DIAGNOZA TWÓRCZOŚCI
- Franciszek Wyrwa, Aleksander Chrzczonowicz - Wspieranie rozwoju uzdolnień artystycznych młodzieży w wybranych krajach Europy
- Joanna Peter, Przemysław Majkut - Rola obserwacji w systemie egzaminów zewnętrznych
- Bartosz M. Radtke - Diagnoza pedagogiczna w szkole jako kluczowy element rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych Nowoczesne narzędzia diagnostyczne
- Marek Muszyński, Paulina Skórska, Karolina Świst - Znaczenie formatu pozycji testowej dla jej własności psychometrycznych Analiza na przykładzie matury z języka angielskiego z lat 2010–2015 (poziom podstawowy i rozszerzony)
- Agnieszka Pawlak-Kindler - Wybrane narzędzia diagnostyczne u progu edukacji szkolnej
O SUKCES UCZNIA
- Adrianna Sarnat-Ciastko - Budowanie relacji tutorskiej w świetle analizy transakcyjnej
- Barbara Ciżkowicz - Kreatywność studentów i jej związek z osiągnięciami akademickimi w kontekście wsparcia udzielanego przez nauczycieli
- Paweł Grygiel, Grzegorz Humenny - Samotność a poczucie integracji z rówieśnikami klasowymi – jeden czy dwa typy doświadczenia?
- Anna Hawrot, Paweł Grygiel, Grzegorz Humenny, Joanna Smogorzewska, Grzegorz Szumski - Właściwości psychometryczne kwestionariusza Poczucie Integracji Rówieśniczej w różnych grupach wiekowych
- Karolina Świst, Paulina Skórska - Płciowe zróżnicowanie trafności predykcyjnej wskaźników osiągnięć ucznia: prognoza sukcesu na maturze na podstawie wcześniejszych osiągnięć
- Marek Legutko - Przypadek ogólnopolskiego sprawdzianu w klasie VI
EDUKACJA ARTYSTYCZNA
- Józef Murzyn - Problemy dydaktyki w zakresie sztuk plastycznych
- Maria Krystyna Szmigel, Henryk Szaleniec - Edukacja artystyczna w programie kształcenia Meandry zmian programowych
- Henryk Palkij - Historia sztuki a egzamin maturalny z historii – zakresy łączne i rozłączne
- Monika Nęcka - Diagnozowanie potrzeb edukacji artystycznej Potrzeby i kompetencje w działaniach ze sztuką
- Marcin Czaja, Semir Zeki - Blaski i cienie pracy mózgu
- Agnieszka Weiner- Twórczość na lekcji muzyki – kilka refleksji w perspektywie temporalnej
HUMANISTYKA
- Maria Michlowicz, Anna Gruntkowska - Czy egzamin może mieć charakter przygody w życiu ucznia?
- Marzenna Magda-Adamowicz, Klaudia Żernik - Twórczość werbalna dzieci – koncepcja i identyfikacje
- Wojciech Rzehak - Czy w szkole ponadgimnazjalnej jest miejsce dla mitów greckich? Mity o mitach
- Robert Chamczyk - (Nie)Pożądane formy wypowiedzi pisemnej w gimnazjum i na egzaminie zewnętrznym
- Beata Prościak - Matryca prognozowania pomiaru twórczości ucznia na maturze pisemnej z języka polskiego
- Bożena Barańska - Twórczość na lekcjach języka polskiego – o warsztacie ucznia i nauczyciela
- Magdalena Urbaś - Pomorska edukacja na IV etapie kształcenia
NAUKI ŚCISŁE
- Karolina Kołodziej - Wyzwalanie kreatywności matematycznej w uczniach
- Elżbieta Kowalik - Aktywowanie dziecięcej twórczości artystycznej w edukacji społeczno-przyrodniczej
- Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Ogólnopolski projekt na rzecz zrównoważonego rozwoju inspiracją twórczych działań dzieci i nauczycieli
- Urszula Mazur - Twórczość uczniowska na egzaminie gimnazjalnym z zakresu matematyki
- Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk - Trudności w nauce matematyki w szkole podstawowej i gimnazjum
TWÓRCZA DYDAKTYKA
- Jarosław Jagieła - Twórczy nauczyciel? Raport z niepublikowanych badań trzydzieści lat później
- Kinga Krawiecka - Za oknem wyobraźni Książka artystyczna jako alternatywna forma studenckiej twórczości codziennej
- Dorota Kulesza - Szkolna Liga Twórczości, czyli o codziennej twórczości w szkole
- Agnieszka Cygan - Zajęcia artystyczne w gimnazjum. Rozterki początkującego nauczyciela
- Agnieszka Cygan, Anna Rappe - O egzaminie maturalnym z historii sztuki
- Aleksander Ławiński - Gamifikacja Jak zastosować symulacyjne gry komputerowe w szkole