XIV KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ - UCZENIE SIĘ I EGZAMIN W OCZACH NAUCZYCIELI
OPOLE 2008
PERSPEKTYWY DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
- Tadeusz Lewowicki - (Nie)zobowiązujący dekalog diagnostyki edukacyjne
- Bolesław Niemierko - Czy egzaminy zakłócają pracę nauczyciela?
- Henryk Szaleniec, Dorota Węziak-Białowolska - Czy e-ocenianie może zapewnić większą rzetelność punktowania?
- Mariusz Jędrzejko, Beata Nowak - Edukacja multimedialna (Internet) a edukacja tradycyjna (książki, nauczyciel) – próba diagnozy końcowych wyników edukacyjnych
- Joanna Tomkowicz - Konstrukcja i zastosowanie skal pionowych w pomiarze osiągnięć uczniów
- Roman Dolata - Czy segregacja uczniów ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne zwiększa efektywność nauczania mierzoną metodą EWD?
- Aneta Anna Wiktorzak - Budowa kapitału ludzkiego i społecznego na przykładzie szkoły ponadgimnazjalnej
- Radosław Sterczyński, Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń - Od jakich czynników indywidualnych zależy edukacyjna wartość dodana w szkołach wiejskich?
- Maria Krystyna Szmigel - Wykorzystanie edukacyjnej wartości dodanej w lokalnej polityce oświatowej
- Stanisław Jakubowicz, Stanisław Plebański, Kornelia Rybicka, Beata Udzik - Uczyć i oceniać czy oceniając, uczyć?
- Urszula Opłocka - Emergencja nauczycielskiej pedagogii oceniania – doniesienie badawcze
- Krzysztof Jurek - Egzamin gimnazjalny (2004) a egzamin maturalny z historii (2007). Czy istnieje związek między wynikami obu egzaminów?
- Leszek Ciesielski - Sukces dydaktyczny a sukces wychowawczy w procesie kształcenia w kontekście egzaminów zewnętrznych
- Marcin Smolik - Edukacyjny i pomiarowy ‘Miś’, czyli o nowym egzaminie gimnazjalnym z języka obcego
- Janusz Mulawa, Dariusz Sroka - Rozwój lokalnych, pozaszkolnych, interaktywnych form edukacji
- Izabela Futyma, Jerzy Nowik, Andrzej Szała - Rzecz krótka o pomiarze dydaktycznym w Opolu
PROBLEMY I WYNIKI SZCZEGÓŁOWE
A. POMIAR DYDAKTYCZNY
- Maciej Jakubowski - Zastosowanie modeli EWD do ewaluacji polityki edukacyjnej
- Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń - Diagnozowanie postępu edukacyjnego uczniów w gimnazjum
- Artur Pokropek - Metody obliczania edukacyjnej wartości dodanej dla szkół kończących się egzaminem maturalnym
- Sławomir Sapanowski - Oszacowanie umiejętności „teta” oraz wyskalowanie osi w metodzie IRT dla potrzeb obliczania parametrów zadań
- Bożena Kotarska-Lewandowska - Programy komputerowe a style uczenia się
- Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń - Uwarunkowania tempa rozwoju osiągnięć uczniów w gimnazjum wiejskim
- Maciej Jakubowski - Wpływ rzetelności pomiaru umiejętności uczniów na edukacyjną wartość dodaną
- Ewa Stożek - Refleksyjny praktyk wobec edukacyjnej wartości dodanej
- Anna Rappe - EWD w krakowskich gimnazjach z bardzo wysokimi wynikami egzaminu
- Przemysław Majkut -Szacowanie edukacyjnej wartości dodanej dla nauczyciela – możliwości i ograniczenia
B. HUMANISTYKA
- Michał Daszkiewicz - Uczenie się i egzamin „na ustach” uczniów i nauczycieli post scriptum do tekstu z XIII KDE na temat błędów atrybucji
- Henryk Palkij - Efekty uczenia się szkolnego i nieformalnego w świetle wypowiedzi uczniów i egzaminów maturalnych z historii i wiedzy o społeczeństwie
- Kornelia Rybicka, Beata Udzik - Nauczyciel i (czy) egzaminator ocenia test czytanie ze zrozumieniem
- Anna Krasuska, Elżbieta Modrzewska - Nauczyciele i uczniowie w drodze do sukcesu egzaminacyjnego – podobieństwa i różnice stanowisk
- Sabina Nowak - Trafność egzaminu z języków obcych w gimnazjum
- Joanna Galant - Ustny egzamin maturalny z języka angielskiego na poziomie dwujęzycznym – z doświadczeń egzaminatora
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - „Aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa”
- Maria Romanowska - Lektury obowiązkowe w dydaktyce i na egzaminie maturalnym z języka polskiego
- Wioletta Kozak - Progresywny model diagnozy umiejętności tworzenia własnego tekstu w kontekście egzaminu maturalnego
- Anna Ślósarz - Jak ratować ustną maturę? Prezentacja
- Maria Sarnecka - Wychowanie dla twórczości. Uczniowie klasy trzeciej szkoły podstawowej w roli sędziów kompetentnych przy ocenie własnych utworów twórczości literackiej
- Ewa Nowel - Kto i jak buduje polonistykę szkolną? Mocne strony reformy w opiniach nauczycieli języka polskiego ze szkół ponadgimnazjalnych
C. PRZEDMIOTY ŚCISŁE
- Maria Krystyna Szmigel - Matematyka na egzaminie maturalnym w kontekście wyników gimnazjalnych
- Elżbieta Ostaficzuk, Grażyna Śleszyńska - Za trudne, ale ciekawe, chociaż banalne
- Elżbieta Jasińska, Stanisław Janik - Zarządzanie osiągniętym poziomem wiedzy nauczyciela matematyki o uczeniu się jego uczniów – arkusze treningowe
- Władysław Mąsior - Beniaminy w konkursie „Kangur” i na sprawdzianie
- Mariola Tracz - Zróżnicowanie wyników egzaminu maturalnego z geografii na poziomie podstawowym w latach 2005-2008
- Bożena Śniadek - Konstruktywistyczny model kształcenia nauczycieli przyrody
- Maria Krogulec-Sobowiec - Uczenie się uczniów poprzez metodę projektów
- Karolina Kołodziej, Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Osiągnięcia gimnazjalistów w rozwiązywaniu problemów na przykładzie części matematyczno-przyrodniczej egzaminu
- Ewa Chorąży - Wymagania egzaminacyjne jako integralna część wymagań szkolnych. Czy i na ile praktyka potwierdza teorię? Wnioski z pracy przykładowych klas LO w latach 2007 – 2008
- Marek Jasiński, Waldemar Jasiński - Nauka pod egzamin zewnętrzny – konieczność czy dobrowolność
D. DIAGNOSTYKA I EGZAMINY
- Małgorzata Boba, Maria Michlowicz - Wiadomości czy umiejętności?
- Marek Legutko - Uczniowie na podium
- Piotr Świędrych, Jakub Lis - Co wynika z wyniku laureata na egzaminie?
- Izabela Suckiel - Opinie nauczycieli na temat egzaminów zewnętrznych
- Marek Zapieraczyński - Wiarygodność wyników egzaminu zewnętrznego – sprawdzianu w szkole podstawowej
- Maria Groenwald - Egzaminy a zaufanie
- Jolanta Walewska - O potrzebie diagnozowania osiągnięć ucznia, klasy i szkoły
- Urszula Mazur, Elżbieta Tyralska-Wojtycza - Budowanie zaufania społecznego w kontekście współpracy z egzaminatorami i komunikowania wyników - refleksje z doświadczeń Pracowni Egzaminu Gimnazjalnego OKE w Krakowie
- Aleksandra Bartmańska - Doświadczenia, osiągnięcia i plany okręgowej komisji egzaminacyjnej w zakresie przygotowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego z języków obcych dla osób niesłyszących i słabo słyszących
- Teresa Wejner - Liczy się uczeń, a nie statystyki – badania ankietowe dotyczące szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją
- Bogumiła Frąszczak - Arkusz egzaminacyjny, schemat oceniania i realizacje uczniowskie w ocenie egzaminatorów humanistycznej części egzaminu gimnazjalnego
- Elżbieta Jaworska, Małgorzata Jaworska - Być nauczycielem, czyli co wiem o uczeniu się moich uczniów i co z tej wiedzy dla nas wynika?