Konferencja odbędzie się w Krakowie w dniach 18 – 20 września 2025 roku w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Ingardena 6.
Organizatorami Konferencji są:
Polskie Towarystwo Diagnostyki Edukacyjnej
Wydział Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Konferencja kierowana jest do kilku kluczowych grup interesariuszy:
- nauczycieli wszystkich poziomów nauczania, badaczy oświatowych i naukowych,
- dyrektorów szkół, doradców metodycznych, pracowników komisji egzaminacyjnych,
- pracowników nadzoru pedagogicznego i jednostek samorządowych prowadzących szkoły,
- organizatorów rożnych form edukacji niepublicznej,
- przedstawicieli sieci organizacji społecznych dla edukacji.
Najważniejszym celem konferencji jest i udostępnienie przestrzeni dla pogłębienia wiedzy oraz wymiany doświadczeń z zakresu diagnostyki edukacyjnej.
Proponujemy następujące obszary refleksji podejmowanych w wystąpieniach konferencyjnych: referatach, panelach dyskusyjnych:
- Potrzeby edukacyjne współczesnego ucznia i studenta w kontekście zmian podstawy programowej i programów uczelnianego kształcenia.
- Uczenie się przez całe życie:
a) Rola diagnozy w rozwoju post edukacyjnym i zawodowym.
b) Ewaluacja programów edukacyjnych wspierających uczenie się przez całe życie.
c) Diagnozowanie efektów nauczania formalnego i poza formalnego
3. Dylematy uczenia, nauczania i oceniania w warunkach wielokulturowości, ekspansji
technologicznej, zmienności rozporządzeń ministerialnych.
4. Rozpoznawanie potrzeb uczniów, studentów i nauczycieli w świetle badań pedagogicznych,
psychologicznych i socjologicznych z uwzględnieniem diagnozy kształcenia w wieku senioralnym.
5. Jak badania międzynarodowe i krajowe wspierają uczenie się przez całe życie?
a) Osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze czwartoklasistów TIMSS.
b) Wyniki Badania PIAAC 2023: Wyzwania dla Polski w zakresie kompetencji dorosłych.
c) Młodzi w demokracji. Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Obywatelskich.
d) Egzaminy zewnętrzne po 25 latach – doświadczenia oraz plany.
6. Inne zagadnienia według zainteresowań.